МАТЕМАТИКА

Тема: Розв’язування розширеної задачі на зведення до одиниці, що містить непряме зменшення на кілька одиниць

 Усне розв'язування задач
1) У кінотеатрі в першому ряду сиділо 16 дівчаток і 8 хлопчиків. У скільки разів менше сиділо хлопчиків, ніж дівчаток?

2) 48 берізок посадили у 6 рядів порівну. Скільки берізок посадили у кожному ряду?
3) На пляжі загоряло 24 дорослих, а дітей — утричі менше. Скільки дітей загоряло на пляжі?
4) У Марійки в колекції 9 листівок із зображенням тварин, а листівок із зображенням птахів удвічі більше. Скільки листівок із зображенням птахів у Марійки?

Робота над темою заняття
1. Аналіз та розв'язування задачі
21 л фарби розлили у 7 однакових банок. Місткість бака є на 6 л більшою, ніж місткість банки. Скільки потрібно таких баків, щоб розлити 45 л фарби?
- Що відомо у задачі? (21 л розлили у однакових банок.) У що ще розливали фарбу? (У баки) Якою є місткість бака? (Невідомою, але зазначено, що на 6 л більшою, ніж місткість банки.) Про що запитують у задачі? (Скільки потрібно таких баків, щоб розлити 45 л фарби?)
Міркуємо так: спочатку дізнаємося, скільки літрів фарби міститься в одній банці. (21 : 7 = 3) Тепер дізнаємося, скільки літрів фарби в одному баку. (3 + 6 = 9) Щоб дізнатися, скільки потрібно таких баків, щоб розлити 45 л фарби, потрібно 45 : 9. Отже, необхідно 5 баків, щоб розлити 45 л фарби.


Робота за підручником
2. Робота в зошиті
1) У ларьок привезли 56 кг яблук і розклали їх порівну у 8 ящиків. Слив в один ящик уміщується на один кг менше, ніж яблук. Скільки необхідно ящиків, щоб розкласти 54 кг слив?
2) 3 16 м тканини пошили 8 однакових дитячих пальт. На пальто для дорослого потрібно на один метр тканини більше, ніж на дитяче. Скільки метрів тканини потрібно для пошиття 9 однакових пальт для дорослих?
3) Складіть і розв'яжіть задачу.

Верстат

Виготовлено за годину

Кількість годин

Усього

виготовлено

тканини

І

?

7

21

II

На 2 м більше

5

?


4) Складіть задачу за таблицею та розв'яжіть її.

Ціна

Кількість

Вартість

8 грн.

однакова

64

На 3 грн. менша


?


 Домашня робота с.117 № 740. 741


ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я

Тема: безпека велосипедиста.

Введення в тему

Загадка

Двоє ніг у швидкого коня, має він одне око і роги.

Я катаюсь на ньому щодня,

хоч і добре натомлюю ноги.

Велосипед — транспортний засіб, зручний і доступний для дітей і дорослих.

Велосипед винайшли раніше, ніж мотоцикл і автомобіль. Близько 500 років тому видатний учений, винахідник, художник Леонардо да Вінчі зробив креслення велосипеда. Але ніхто його не зумів виготовити.

Перші велосипеди дуже відрізнялися від сучасних, вони були дерев’яні і більше нагадували самокат. Перша бігова машина, схожа на велосипед, з'явилася, у XVII ст. у Німеччині. Педалей у нього не було. Той, хто їхав, відштовхувався від землі ногами, а потім піджимав їх і їхав за інерцією. Через деякий час придумали педалі, якими крутили переднє колесо, що було набагато більшим від заднього. Пізніше зробили триколісний велосипед, але колеса залишаються дерев’яними. А називалися велосипеди дуже по-чудернацькому: і костотряс, і павук.

- Як ви думаєте, чому велосипед мав назву костотряс?

(Колеса були дерев'яними і на твердій дорозі, по камінні дуже трясло.)

Павуком називали велосипед, у якого спереду було велике колесо з багатьма тоненькими спицями, яке нагадувало павутину.

Сучасний тип велосипеда з'явився в Україні в XIX ст. Промисловий випуск велосипедів було розпочато у 1923 р. на Харківському велосипедному заводі.

Тепер велосипед зручний, легкий і красивий. В Україні багато таких велосипедів виготовляють у Харкові, Львові та інших містах.

 «Різновиди велосипедів»

Сьогодні велосипеди є на будь-який смак — дитячі, жіночі, спортивні, дорожні, туристські, вантажні, циркові, гідровелосипеди. У світі існує понад 15 тис. різних велосипедів. Загалом велосипеди обладнані двома колесами, рамою, сидінням, кермом, ліхтарями. Дуже оригінальні велосипеди — тандеми. У них кілька сидінь на одній рамі і стільки ж педалей, кожен із велосипедистів крутить свої педалі, але кермо повертає перший головний велосипедист.

Робота з підручником

(Читання правил для юних велосипедистів, с. 111 Обговорення кожного правила.)

Читання статті «Екіпіровка велосипедиста» (с. 112)


Розв'язання ситуативних задач

● Юрко повертався від бабусі додому. Отримані гостинці він розташував на багажнику, а пакет із фруктами причепив на кермо. Велосипед чомусь хитало з боку в бік. їхати було важко.

- Чому стало важко керувати велосипедом?

● «Який бешкетник, — сказала жінка похилого віку, побачивши хлопчика на велосипеді. Він може потрапити в біду».

А Толя думав, що перехожі захоплюються ним. Адже він їде, не тримаючись за кермо. Раптом переднє колесо велосипеда повернуло вбік, і Толя відчув сильний удар. Отямився він у лікарні.

- Що трапилося?


1. Як називають машину, яка рухається завдяки силі їздця?

2. Як називається знак у голубому крузі із зображенням велосипеда?

 3. Що зображує наказовий знак «Доріжка для пішоходів і велосипедистів»?

 4. Які деталі велосипеда обов'язково треба перевіряти перед виїздом?

5. У якому віці водій велосипеда має право рухатися по дорозі?

 6. Чи дозволяється їздити по пішохідному переходу? 

Хвилинка-цікавинка

● В Індії можна побачити велосипед із невеликим критим возиком, у якому вміщається один-два пасажири.

● У Данії створено веломашину, на якій одночасно може їхати 35 осіб.

● У Чехії сконструйовано велосипед, що їде догори по східцях.


Домашня робота с. 109 – 112 (читати, дати відповіді на запитання, зошит по темі)


УКРАЇНСЬКА МОВА

Тема: Змінювання іменників за числами. Іменники, що вживаються лише в однині або лише у множині

Гра «Два — чотири — всі разом»

— Яке слово «зайве»?

Дніпро, Кіровоград, Львів, Вінниця.

(«Зайве» слово «Дніпро», бо це назва річки, а решта — назви міст.)

Сонце, вітер, дощ, костюм.

(«Зайве» слово «сонце», бо це іменник середнього роду, а решта — іменники чоловічого роду.)

Сторож, школа, лінійка, Володя, річка.

(«Зайве» слово «Володя», бо це — власна назва.)

Вовк, лисиця, заєць, зошит.

(«Зайве» слово «зошит», бо це — неістота.)

Словниковий диктант

— Запишіть іменники у три стовпчики за родами.

Фермер, яблуко, телевізор, пташка, озеро, книжка, олень, вулиця, місто.

— Скільки предметів називають записані вами іменники? (Один)

— Змініть іменники так, щоб вони позначали багато предметів.

— Сьогодні ви дізнаєтеся про те, що іменники можуть змінюватися за числами. Будемо вчитися визначати число іменників.

1. Підготовча вправа (вправа 135, с. 273)

— Прочитайте слова.

— До якої частини мови вони належать?

— Назвіть іменники, що означають один предмет.

— Назвіть іменники, що означають багато предметів.


2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 135)

3. Вибіркове списування (вправа 135, с. 274)

— Прочитайте текст.

— Випишіть у стовпчик іменники, що означають багато предметів, а через риску запишіть назву одного предмета.

Лугах — луг, трав — трава, вербами — верба, світанки — світанок, дні — день, вечори — вечір, щуки — щука, окуні — окунь, соми — сом

4. Коментоване письмо (вправа 275, с. 136)

— Змініть іменники за зразком «однина — множина» і навпаки.

— Визначте орфограми. (Ненаголошені е, и в корені слова)

1) Робота над загадками.

У зимову веселу пору

Ми — кращі

Друзі дітвори.

Вивозять діти нас

На гору,

А ми веземо їх з гори. (Сани)


Хто входить і виходить,

Той першим нам руку подає,

Ми стоїмо завжди при вході,

Нас у хаті кілька є. (Двері)


Хто свою голову влітку накриває

І по двадцять хусток має? (Капуста)

— Визначте число іменників.

— Прочитайте слова першого стовпчика.

— Чи можна ці слова вжити в однині?

— Прочитайте слова другого стовпчика.

— Чи можна ці слова вжити у множині?


Висновок. В українській мові є такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.


Робота за таблицею (с. 136)

Підсумок уроку

— Як змінюються іменники?

— Як визначити число іменників?


 Домашнє завдання Вправа 316-137, с. 277. Правило, с. 135.