Тема уроку: "Засоби векторного графічного редактора "

Для створення та опрацювання векторних зображень використовують векторні графічні редактори.

Популярними сьогодні векторними графічними редакторами є Adobe Illustrator, Corel Draw, Freehand, Xara X, Inkscape.

Векторний редактор Inkscape є вільно поширюваним програмним продуктом з відкритим кодом. Цей редактор є кросплатформним — розробники надають інсталяційні пакети для різних операційних сис­тем: Windows, Mac OS X, Linux. Основним форматом зображень є SVG, проте всі проекти, створені в Inkscape, можна експортувати у формати, які використовуються в браузерах чи типографіях.

Завантажити Inkscape, як і інші програми, можна за допомогою:

  • відповідної вказівки з головного меню

  • або ярлика програми

Які засоби векторного графічного редактора використову­ють для створення графічних об’єктів та налаштування їхніх властивостей?

Векторний графічний редактор Inkscape містить набір інструментів для створення й опрацювання зображень. Деякі з них подібні до відпо­відних інструментів інших графічних редакторів, зокрема Палітра кольорів у нижній частині екрана, Панель інструментів, рядок меню, що містить вказівки для роботи з файлом та окремими об’єктами зображення.

Водночас середовище графічного редактора Inkscape містить додатко­ві інструменти для роботи. На Панелі команд винесено інструменти, що дублюють відповідні вказівки з меню Файл. За допомогою цих інструмен­тів можна створити новий документ, виконати відкриття, збереження чи друк файла тощо. Панель управління прилипанням містить інструмен­ти, які дають можливість управляти створенням зображень із графічних примітивів. Набір інструментів на Панелі параметрів інструментів змі­нюється залежно від інструмента, обраного на Панелі інструментів, чи виділеного об’єкта зображення. За допомогою цих інструментів можна налаштовувати значення властивостей об’єктів, що створюються. Напри­клад, для інструмента  на Панелі параметрів інструментів можна обрати форму фігури — багатокутник чи зірка, кількість кутів, відношен­ня радіусів тощо. Управляти відображенням панелей можна за домогою відповідних вказівок з меню Перегляд/Показати/Сховати .

У робочій області розміщено полотно, на якому створюється зобра­ження у вигляді аркуша паперу. Розміри та орієнтацію сторінки, як і для текстових документів, можна змінити за допомогою вказівки Файл/Па­раметри документа. Краще орієнтуватися в розмірах об’єктів, їх розміщенні на сторінці та вирівнювати об’єкти один щодо одного допоможуть Лінійки та Сітка сторінки, відобразити чи приховати які можна за допомогою відповідних вказівок з меню Перегляд.

Щоб змінити розміри об’єкта, обернути чи нахилити його, слід спочатку виділити об’єкт за допомогою інструмента Позначення і транс­формація об’єкта . Після цього навколо об’єкта з’являються маркери зміни розмірів у вигляді стрілок, при протягуванні мишею за будь-який з них відбувається зменшення чи збіль­шення об’єкта. Якщо після цього ще раз клацнути мишею на об’єкті, маркери навколо нього набувають іншого вигляду й за їх допомогою можна обертати об’єкт або нахиляти його.

Виконувати перетворення об’єкта можна також за допо­могою вказівки меню Об’єкт/Трансформувати. При цьому в правій частині вікна з’являється область завдань Трансфор­мувати, на відповідних вкладках якої можна за­давати параметри переміщення, зміни масштабу, обертання чи нахилу об’єкта.

Вказівки меню Об’єкт використовують і для зміни інших властивостей об’єктів. За їх допомогою можна змінювати порядок розміщення об’єктів, групувати кілька об’єктів в один, вирівнювати та компонувати об’єкти, вико­нувати обертання на кут 90° чи віддзеркалювати об’єкт, на­лаштовувати колір і стиль заливки та контуру об’єкта тощо.

Виконання вказівки Заповнення та штрих з меню Об’єкт приводить до відображення в правій частині вікна однойменної області завдань. За допомогою ін­струментів на вкладках Заповнення, Колір штриха, Стиль штриха змінюють відповідні властивості заливки та контура фігури. Як і для фігур, що створюються в середовищі тексто­вого документа, фігури можуть заливатися суцільним кольо­ром, лінійним чи радіальним градієнтом, візерунком тощо. Необхідний колір можна обрати як на палітрі, так і в області Заповнення та штрих, використовуючи подання кольору в одній з колірних моделей.

Крім кольору та способу заливки, можна також обрати ефекти Розмиття та Непрозорість. Значення 0 % для ефек­ту Непрозорість зробить об’єкт повністю прозорим. Задаючи значення, відмінне від 100 %, можна зробити об’єкт частково прозорим, у цьому разі частково буде видно об’єкт, що розташований під ним.