Тема уроку: " Криза Римської республіки. Боротьба за республіку: реформи братів Гракхів".

Мета: дослідити процес розвитку Римської республіки у ІІ–І ст. до н.е.; 

називати хронологічні межі реформ братів Гракхів;

визначати характерні риси суспільного устрою Римської республіки;

застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «криза», «громадянська війна»; розвивати вміння давати історичну характеристику діячам, аналізувати, критично мислити, висловлювати власну думку.

Ґракхи, брати Тиберій (163— 133 рр . до н . е .) і Гай (153—121 рр . до н . е .) — римські народні трибуни. Походили зі знатного плебейського роду . Намагалися шляхом реформ зупинити розорення селян, подолати бідність, корупцію і зловживання владою з боку сенаторів . Загинули в боротьбі з сенатською знаттю, яка виступила проти перетворень.

Основні положення реформи Тиберія Ґракха:

1. Обмежити розміри громадської землі, яка може перебувати в руках окремих осіб.

2. Землі, які будуть повернуті державі в результаті цих обмежень, надати малозабезпеченим у спадкову і невідчужувану оренду.

3. Розподілити захоплені скарби пергамського царя Аттала серед плебса, щоб забезпечити тих, хто отримає землю, засобами для придбання сільськогосподарського реманенту.

Основні положення реформи Гая Ґракха:

1. Малозабезпеченим плебеям хліб повинен продаватися державою за зниженою ціною.

2. Створити переселенські колонії за межами Італії.

3. Зрівняти всіх італійців у правах з римлянами.

4. Забезпечувати воїнів одягом за кошти держави й призивати на військову службу із 17 років.

5. Надання вершникам права займати посади суддів (раніше на це мали право лише сенатори).

6. Закон про будівництво доріг в Італії давав можливість заробити міській бідноті й сприяв розвитку торговельних зав’язків.

Громадянська війна - це війна між громадянами однієї країни ( братовбивча).

Домашнє завдання: опрацювати  §47, по Брайлю -  §44, пункт 3-4, відповідати на питання в кінці параграфів.

Перегляньте відеоурок:

https://www.youtube.com/watch?v=lBQtWyAt5ig