16 березня 

Літературне читання 

ТЕМА:ПАТРІОТИЧНІ МОТИВИ В ПОЕЗІЇ  АНДРІЯ МАЛИШКО.

Із перших днів війни Андрій Малишко — на фронті, він працює кореспондентом фронтових газет, де часто друкуються його статті, нариси, репортажі з місця боїв, звернення до бійців і, звичайно, вірші. Сьогодні твори Малишка воєнного часу сприймаються як сповідь поета-воїна, що жив одним життям із мільйонами своїх співвітчизників, ділив з ними біди й радощі, читаються як ліричний щоденник. А відкрив цей щоденник цикл поезій «Україно моя!», написаний одразу ж після того, як радянські війська, спливаючи кров'ю, залишаючи в оточенні дивізії і армії, відступили за межі України й вона потрапила під кований залізом чобіт окупанта.


Саме тоді були написані незрівнянні за силою патріотичного почуття рядки:


Он зоря вечорова до мене шепоче барвиста,


— Що ж ти став, як німий, надивляйсь


на Вкраїну свою!..


І лежала земля в попелищі — земля чорнотіла.


Я дививсь, і німів, і прощавсь — і прощатись не міг.


Покидаючи рідну землю, син України переосмислює все попереднє життя її народу, який протягом віків, починаючи з часів Батия, боронив свою землю. Якими б страшними не були навали ворогів, наш народ завжди виходив переможцем із тих двобоїв. Старий Дніпро пам'ятає всі давні наруги й нові кривди, яких він ніколи не простить катам. І впевненість Славути передається ліричному герою, допомагає йому не втратити віри, вистояти.


Прекрасною і ніжною постає Україна у спогадах ліричного героя. Найтепліші слова знаходить він, щоб передати своє захоплення її чарівністю. Для нього Україна — «зелений і вічний сад», «крапля у сонця з весла». Вона згадується «синім лугом, ромашкою, птицею з канівських круч».


І як страшно бачити цю прекрасну землю розтерзаною, понівеченою. Перед внутрішнім зором ліричного героя постають картини, які він бачив, відступаючи з України:


Дитини забитої змучений ротик,


Залізом опечені очі дівочі,


Дідівську сльозу закривавлену з жалю,


Сорочку стару на розстрілянім тілі.


Спалений батьківський дім, зів'яла побита ромашка, сльози загиблих кличуть до помсти, до кари. І син України запевняє своїх рідних: вони повернуться і помстяться ворогу за все вчинене ним зло:


Катів поведуть на страту, на нашу святу розплату,


І в них не вистачить крові за грізне горе твоє.


І як ще один доказ упевненості в перемозі — розповідь про те, яким прекрасним буде життя після перемоги: «Які ми з тобою ще будем багаті — Веселкою в небі, барвінком у полі». І ще бачиться, як «Цвіти зацвітають хороші у твоїм, Україно, зеленім і вічнім саду».


Силу синівського почуття, любові й відданості повною мірою передають рядки, які повторюються двічі:


Україно моя, мені в світі нічого не треба,


Тільки б голос твій чути і ніжність твою берегти.


Цими, написаними кров'ю серця рядками, де висловлена непохитна віра в нездоланність життя народу, в щасливу його долю, Малишко живив людську надію, знаходив стежку до серця воюючого народу — зболеного і зневіреного.


Домашнє завдання:

Вірш «Україно моя». Навчитися виразно читати.


Природознавство


ТЕМА: ХИЖІ ЗВІРІ-ВОВК,ЛИСИЦЯ,РИСЬ,ВЕДМІДЬ.

СПОСІБ ІСНУВАННЯ.

Хижаками називають тварин, їжею яким служать інші тварини. 15 сучасних сімейств хижих містять близько 270 видів і поширені вони майже по всьому світу. Всі вони мають струнке тіло, потужні рухливі і здатні до швидкого бігу кінцівки, невелику голову з короткою мускулистої шиєю. Всі хижі тварини озброєні пристосуваннями для захоплення і вбивства здобичі: гострими кігтями і потужними розвиненими іклами. Особливе значення мають властиві тільки цим звірам чотири корінних зуба, які на відміну від корінних зубів називають хижими. Хижаки полюють, підстерігаючи здобич або переслідуючи її.

Песовидні

 Довжина тіла від 50 см (дрібні лисиці) до 160 см (вовк). Тулуб подовжений. Голова витягнута, вуха стоячі. На передніх лапах по 5 пальців, на задніх — по 4; тільки у вовка строкатого на передніх лапах їх 4; у домашніх собак на задніх лапах іноді буває по 5 пальців. Кігті тупі. Хутро густе. Хвіст довгий, пухнастий. Забарвлення шерсті різноманітне: однотонне, крапчасте, плямисте, іноді дуже яскраве, зубна система у псових різко вираженого різального типу: сильно розвинені хижі зуби й ікла. У більшості видів налічується 42 зуби. Песець Лисиця Хаска Вовк



 В даний час ведмідь є найбільшим наземним хижаком нашої планети, з’явившись на Землі приблизно 6 мільйонів років тому. В залежності від виду довжина тіла ведмедя може становити від 1 до 3 метрів, при вазі від 40 кг до тонни. Тіло ведмедя велике, кремезне, з короткою товстою шиєю і великою головою. Потужні щелепи ведмедя дозволяють легко і зручно гризти як рослинну, так тваринну їжу. Лапи ведмедя короткі і злегка зігнуті. Слух ведмедя, втім, як і зір не є його сильними сторонами. У білих ведмедів є спеціальні перетинки між лап, це для зручності плавання. Також ведмеді вміють лазити по деревах.

Котоподібні 

Лев Ягуар Пума Тигр Розміри : від 34 см і маси 1,5 кг до 3,8 м і понад 275 кг. Кінцівки пальцехідні, передні — 5-палі, задні, — 4-палі. У всіх видів, окрім гепарда і суматранської кішки, кігті втяжні. Зубів менше, ніж у решти хижих, (28–30), тому морда коротка, а голова виглядає округлою. Зубна система різко вираженого м'ясоїдного типу.  Язик покритий дрібними, загостреними роговими сосочками, які допомагають котячим вишкрябувати м 'ясо з кісток і чистити хутро. Хвіст у більшості видів довгий. Забарвлення від сіруватого до рудувато-бурого, як правило зі смугами, плямами, крапками або розетками. Волосяний покрив низький, більш пухнастий у північних і високогірних видів. З органів чуття краще розвинені слух і зір; нюх слабий. 

 Посилання на відео-урок:

https://youtu.be/uk7XQOUDppc

Домашнє завдання:

Біологія 7кл. 

Параграф 32,ст.138.

Читати та відповідати на запитання.


Фізика

ТЕМА: КЛИН БУДОВА. РОЗДІЛЮВАЛЬНИЙ КЛИН.

(сокира, долото,ніж,плуг)


Українська мова 

Прочитати текст та проаналізувати. 

ЛЮБОВ ДО РІДНОЇ МОВИ

Є різні люди, і вони по-різному ставляться до мови. Одні розуміють всю глибину значення мови в житті народу, тому плекають її і леліють, дбають про неї, невпинно збагачують свій словник, фразеологію, образність.

Послухаєш таку людину: мова ллється, як музика, — багата, барвиста, пересипана народними висловами, прислів’ями. Є люди і малоосві-чені або й зовсім без освіти, але які від природи мають тонке чуття мови. З них бувають талановиті казкарі, оповідачі… Однак є навіть освічені люди, які не дбають про мову.

Говорять неохайно, суржиком, не стежать за чистотою слова. Та ще гірше буває, коли людина нехтує мовою свого народу. Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. Людина, байдужа до рідної мови, — дикун (За М. Шумилом).

•     Пояснити значення слова нехтувати. (Нехтувати — 1. Ставитися презирливо, зневажливо до кого-небудь чи чого-небудь; ігнорувати. 2. Не надавати чому-небудь значення, не звертати уваги на щось.)

•     З’ясувати, паралельний чи послідовний зв’язок речень властивий висловлюванню.

Коментар учителя. Увага! При послідовному (або ланцюжковому) зв’язку кожне наступне речення зв’язане з попереднім, які утворюють єдину цілісність, ніби кільця ланцюжка. При паралельному зв’язку в реченнях йдеться про різні об’єкти, але вони мають спільну тематику.

Дослідження-аналіз

•     З’ясувати тематику творів. Чи можна вважати основну думку всіх трьох уривків однаковою? Сформулювати її та записати.

•      Визначити, якому уривку властивий паралельний зв’язок речень, а якому — послідовний.

Вибірково-розподільна робота (в парах)

•     Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обґрунтувати.

1) Вірте в Україну!

2) Наш Шевченко.

3) З історії української вишивки.

4) Таїнства природи.

5) Рай, якого не знайдеш в Україні.

6) Бережімо багатства природи.

7) За що цінують хліб?

8) Мамині страви.

9) Українець, що здивував світ.

10) Не бійтесь заглядати у словник!

11) У пошуках слова.

VII. Домашнє завдання

Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів:

а) з послідовним зв’язком речень;

б) з паралельним зв’язком.

Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.


Математика

Тема: Віднімання дробу від цілого числа

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-vidnimanna-drobu-vid-naturalnogo-cisla-208334.html

https://www.youtube.com/watch?v=uysFN8nF98w

Домашнє завдання: с.72 № 439