У кожного є своя співуча пір‘інка


Василь Сухомлинський «Співуча пір'їнка».

Ганна Чубач «Найрідніші голоси». 

Степан Жупанин «Намалюю вітер».


Ми прийшли у світ, щоб жити

всі на просторі земнім,

щоб сміятись і радіти

у довкіллі чарівнім.

Це життя, це справжня казка!

Ллється музика і сміх.

Ти ж (запам'ятай, будь ласка)

неповторний серед всіх!


— Ай справді, на цілій планеті нема таких хлопчиків і таких дівчаток, як ви. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен з вас, нема ніде. Навіть коли є близнята, зовні дуже схожі одне на одного, то однаково у кожного своє життя, свої погляди, відчуття, свій характер, свої здібності. Хтось гарно співає, хтось — швидко і правильно розв'язує задачі, працює на комп'ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось — уміє доглядати тварин... І кожен по-своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності й можливості, розпізнає і розвиває їх. Саме на такі роздуми хочуть наштовхнути вас твори цього розділу. І першим з них є казка В. Сухомлинського „Співуча пір'їнка”.

  • Пригадайте, що ви знаєте про цю людину.
  • Які твори письменника читали?

— Багато прислів'їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими. Відновіть їх і поясніть значення.


Гарні не красиві слова,

не було б краси

Якби все на світі було однакове,

своя співуча пір'їна.

Рана від слова заживає, проте

а красиві діла.

До сяючої вершини

слід глибокий зостається.

У кожної людини є

веде кам'яна стежина.

     I.          

          В. Сухомлинський «Співуча пір‘їнка».


Послухайте, діти, уважно, казку Василя Сухомлинського «Співуча пір‘їнка».


https://youtu.be/OtT3bfo4HUU


     Тестування

1. Цей твір є ...

а) оповіданням;

б) казкою.


2. Стрепет — це ...

а) дивовижний птах;

б) хлопчик.


3. Стрепет співає ...

а) крилом;

б) дзьобом.


4. Якось Стрепет загубив ...

а) голос;

б) співучу пір'їнку.


5. Співучу пір'їнку Стрепета знайшов ...

а) маленький Сергійко;

б) дядько Сергій.


6. Чоловік згадував Стрепета і думав ...

а) „У кожної людини є своя співуча пір'їнка”;

б) „Нещасливий той, у кого є співуча пір'їнка”.


— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха?

— Чому Стрепет — дивовижний птах?

— Як Стрепет співає?

— Прочитайте, з чим порівнюється його спів.

— Яке трапилося лихо?

— Хто знайшов пір'їнку? Як Стрепет знайшов свою пір'їнку?

— Прочитайте, про що птах просив Сергійка.

— Який висновок для себе зробив уже дорослий чоловік? Доведіть словами твору.

II.

— Придумай закінчення речень”.

  • Яка то радість приїжджати в село до ... (бабусі).
  • Заходжу в хату, цілую натруджені ... (руки).
  • Вони пахнуть ..., ... (молоком, хлібом).


— Розкажіть про свою бабусю.

— Давайте прочитаємо вірші Ганни Чубач і Степана Жупанина, в яких поети описали юних художників.


          Ганна Чубач «Найрідніші голоси».


https://youtu.be/H70W2P0sLrI


— Між ким відбувається розмо

— Від чийого імені ведеться розповідь у вірші? (Від імені матері, донька якої малює свою бабусю.)

— Як дівчинка звернулася до бабусі? Поміркуйте, як потрібно читати слова онуки. (Лагідно.) Чому?

— Як бабуся описала себе? Прочитайте.

— Як ви думаєте, чому бабуся відразу погодилася позувати онучці? (Бо охоту, як роботу, не можна відкладати.)

— Поміркуйте, чи вдався дівчинці малюнок. Доведіть це рядками вірша. Як ви розумієте це порівняння?

— Чому автор дала таку назву віршу? (Тому, що для автора мама і донька — найрідніші люди у світі, і їхні голоси найрідніші.)

     

     III.

          С. Жупанин «Намалюю вітер».


https://www.youtube.com/watch?v=zKNA4j9yy5M


   Словничок:

  • Тераса — літня прибудова до будинку з дахом на стовпах, відкрита з боків або засклена.
  • Має — коливається під дією вітру.


— Про що цей вірш? Від чийого імені ведеться розповідь?

— Скільки дійових осіб у творі?

— Що малює хлопчик?

— Які ознаки вітру називає юний художник?

— Які вітри він зобразив? Прочитайте.

— Скільки малюнків зробив хлопчик?

— Чому, на вашу думку, „вітрам нема кінця і краю”?

— Яку роль характеру художника підкреслює поет?

— Який настрій викликав у вас цей вірш? Чому?


     Підсумок

— Яку казку ви прочитали сьогодні на уроці?

— Про що примусила задуматися ця казка?

— Якою може бути ця співуча пір'їнка? — Що ви зрозуміли з казки?

— До чого автор намагається закликати читача?

— Які вірші читали? Хто їх автори?

— Що спільного у цих творах? Чим відрізняються?

— Якою є співуча пір'їнка для героїв цих віршів?

— Які співучі пір'їнки є у твоїх однокласників? 

— Чи знайшли ви співучу пір‘інку у себе?