Опубліковано: 2020-05-18
У кожного є своя співуча пір‘інка
Василь Сухомлинський «Співуча пір'їнка».
Ганна Чубач «Найрідніші голоси».
Степан Жупанин «Намалюю вітер».
Ми прийшли у світ, щоб жити
всі на просторі земнім,
щоб сміятись і радіти
у довкіллі чарівнім.
Це життя, це справжня казка!
Ллється музика і сміх.
Ти ж (запам'ятай, будь ласка)
неповторний серед всіх!
— Ай справді, на цілій планеті нема таких хлопчиків і таких дівчаток, як ви. Є мільйони інших хлопчиків і дівчаток, але саме такого, як кожен з вас, нема ніде. Навіть коли є близнята, зовні дуже схожі одне на одного, то однаково у кожного своє життя, свої погляди, відчуття, свій характер, свої здібності. Хтось гарно співає, хтось — швидко і правильно розв'язує задачі, працює на комп'ютері. Хтось майстерно вишиває, а хтось — уміє доглядати тварин... І кожен по-своєму пройде життєвий шлях. Але людина не завжди цінує свою унікальність, не завжди знає свої здібності й можливості, розпізнає і розвиває їх. Саме на такі роздуми хочуть наштовхнути вас твори цього розділу. І першим з них є казка В. Сухомлинського „Співуча пір'їнка”.
- Пригадайте, що ви знаєте про цю людину.
- Які твори письменника читали?
— Багато прислів'їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими. Відновіть їх і поясніть значення.
Гарні не красиві слова,
не було б краси
Якби все на світі було однакове,
своя співуча пір'їна.
Рана від слова заживає, проте
а красиві діла.
До сяючої вершини
слід глибокий зостається.
У кожної людини є
веде кам'яна стежина.
I.
В. Сухомлинський «Співуча пір‘їнка».
Послухайте, діти, уважно, казку Василя Сухомлинського «Співуча пір‘їнка».
Тестування
1. Цей твір є ...
а) оповіданням;
б) казкою.
2. Стрепет — це ...
а) дивовижний птах;
б) хлопчик.
3. Стрепет співає ...
а) крилом;
б) дзьобом.
4. Якось Стрепет загубив ...
а) голос;
б) співучу пір'їнку.
5. Співучу пір'їнку Стрепета знайшов ...
а) маленький Сергійко;
б) дядько Сергій.
6. Чоловік згадував Стрепета і думав ...
а) „У кожної людини є своя співуча пір'їнка”;
б) „Нещасливий той, у кого є співуча пір'їнка”.
— Чи чули ви колись про такого дивовижного птаха?
— Чому Стрепет — дивовижний птах?
— Як Стрепет співає?
— Прочитайте, з чим порівнюється його спів.
— Яке трапилося лихо?
— Хто знайшов пір'їнку? Як Стрепет знайшов свою пір'їнку?
— Прочитайте, про що птах просив Сергійка.
— Який висновок для себе зробив уже дорослий чоловік? Доведіть словами твору.
II.
— Придумай закінчення речень”.
- Яка то радість приїжджати в село до ... (бабусі).
- Заходжу в хату, цілую натруджені ... (руки).
- Вони пахнуть ..., ... (молоком, хлібом).
— Розкажіть про свою бабусю.
— Давайте прочитаємо вірші Ганни Чубач і Степана Жупанина, в яких поети описали юних художників.
Ганна Чубач «Найрідніші голоси».
— Між ким відбувається розмо
— Від чийого імені ведеться розповідь у вірші? (Від імені матері, донька якої малює свою бабусю.)
— Як дівчинка звернулася до бабусі? Поміркуйте, як потрібно читати слова онуки. (Лагідно.) Чому?
— Як бабуся описала себе? Прочитайте.
— Як ви думаєте, чому бабуся відразу погодилася позувати онучці? (Бо охоту, як роботу, не можна відкладати.)
— Поміркуйте, чи вдався дівчинці малюнок. Доведіть це рядками вірша. Як ви розумієте це порівняння?
— Чому автор дала таку назву віршу? (Тому, що для автора мама і донька — найрідніші люди у світі, і їхні голоси найрідніші.)
III.
С. Жупанин «Намалюю вітер».
https://www.youtube.com/watch?v=zKNA4j9yy5M
Словничок:
- Тераса — літня прибудова до будинку з дахом на стовпах, відкрита з боків або засклена.
- Має — коливається під дією вітру.
— Про що цей вірш? Від чийого імені ведеться розповідь?
— Скільки дійових осіб у творі?
— Що малює хлопчик?
— Які ознаки вітру називає юний художник?
— Які вітри він зобразив? Прочитайте.
— Скільки малюнків зробив хлопчик?
— Чому, на вашу думку, „вітрам нема кінця і краю”?
— Яку роль характеру художника підкреслює поет?
— Який настрій викликав у вас цей вірш? Чому?
Підсумок
— Яку казку ви прочитали сьогодні на уроці?
— Про що примусила задуматися ця казка?
— Якою може бути ця співуча пір'їнка? — Що ви зрозуміли з казки?
— До чого автор намагається закликати читача?
— Які вірші читали? Хто їх автори?
— Що спільного у цих творах? Чим відрізняються?
— Якою є співуча пір'їнка для героїв цих віршів?
— Які співучі пір'їнки є у твоїх однокласників?
— Чи знайшли ви співучу пір‘інку у себе?