Тема:

Травень квітами багатий. Микола Сингаївський «Вийшов травень з лісу»

 

Мета: збагатити знання про творчість українського поета Миколи Сингаївського; удосконалювати навички свідомого виразного читання; навчати помічати в поетичних творах образні вислови, які допомагають уявити описані картини; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова.


Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

1. Прочитай, поміркуй. Вислови своє ставлення до прочитаного!

                                                   БДЖІЛКА


Чого це над квітками

Схилилась дітвора? —

Малим цікаво знати,

Як бджілка мед збира!

А бджілка все кружляє,

Неначе каже нам:

— Жу-жу, жу-жу, малята,

Я меду не віддам!

І забавляться з вами

Не маю я часу:

Солодку краплю меду

У вулик понесу!

                         Г. Бойко



2. Розчитування за складовою таблицею


III. Перевірка домашнього завдання

Конкурс на краще виразне читання вірша Лесі Українки «Уже весняне сонце припікає».


IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— Послухайте вірш Ф. Тютчева.

                                                         ТРАВЕНЬ


Люблю я час грози весною,

Коли травневий перший грім,

Немовби тішачися грою,

Гуркоче в небі голубім.

Луна співає голосисто,

От дощик бризнув, пил летить,

Краплин прозорчасте намисто

На сонці золотом горить.

Біжать потоки з гір суворих,

Пташиний не змовкає гам,

І в лісі гам, і шум у горах —

Усе підспівує громам...


— Який місяць оспівує у своєму вірші відомий російський поет Ф. Тютчев?

— Сьогодні ми прочитаємо вірш українського поета Миколи Сингаївського «Вийшов травень з лісу»


V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Біографічна довідка

— Микола Федорович Сингаївський народився 12 листопада 1936 р., в родині хліборобів, на Поліссі у невеличкому селі Шатрище Коростенського району Житомирської області.

Навчаючись у Київському університеті, позаштатно працював у редакціях різних газет.

У 1958 р. побачила світ перша збірка для дітей «Жива криничка». Схвальним словом про неї відгукнувся Михайло Панасович Стельмах. Відтоді прийшло до читача понад сорок книжок — поетичних і прозових, з них — половина для дітей.

У 1968 році поетичні книги «З березнем по землі», «Архіпелаги» були відзначені премією імені О. Бойченка. За книги «Вогневиця» і «Поступ» Сингаївський удостоєний звання лауреата Республіканської комсомольської премії імені М. Островського.

Багато мелодій, написаних на вірші поета, стали «співучими» серед людей: «Чорнобривці», «Безсмертник», «Полісяночка», «В краю дитинства», «Сонце в долонях», «Розляглося наше поле» та інші. Одна зі збірок має назву «Я родом із пісні» — свідчення любові автора до цього жанру.

 

2. Слухання пісні «Чорнобривці» (муз. В. Верменича, сл. М. Сингаївського)

 

Фізкультхвилинка

 

3.  Опрацювання вірша миколи сингаївського «вийшов травень з лісу» (с. 167)

1)  Гора «Рибки». Самостійне мовчазне читання вірша учнями

— В образі кого поет змальовує травень?


2)  Словникова робота

Луг                       вчився

дощу                    роззувся

птиці                    озивались

хлопча                 прослались

— Прочитайте кожний стовпчик двічі: згори вниз і навпаки.

— У якому стовпчику подано лише дієслова?

— У якому слові є буква, що позначає два звуки?


3)  Виразне читання вірша учнями.

4)  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Яким постає травень за рядками вірша?

— Скажи словами вірша, як змінювалися луг, ниви, трави, квіти, зустрічаючи травень?

— Які нові ознаки травня відкриває поет?


5)  Гра «Знайди риму».

Вклонився — ... (зазеленівся).  Усміхнувся — ... (роззувся).

Прослались — ... (озивались).  Квіти — ... (ходити).


6)  Гра «Диктор телебачення».

Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.


7)  Гра «Доповни рядки».

Травень вклонився...

Травень усміхнувся...

Травень учився...


VI. Підсумок уроку

— Чим сподобався вам сьогоднішній урок?

— Що було найцікавішим?

— З яким настроєм завершуєте урок?


VII. Домашнє завдання

Вивчити вірш напам’ять (с. 167).