ХОЧУ, МОЖУ, ТРЕБА. 

Воля та здоров‘я людини. 

Впевненість та самовпевненість.


- Сьогодні на уроці ми поговоримо про волю і вольові якості людини.

     Хотіти - це значить бажати чогось досягти або щось отримати. У житті люди часто поводяться не так, як хочеться, а так, як треба.

     Воля - це свідоме керування людини своєю поведінкою і діяльністю, що виявляється у вмінні долати труднощі на шляху досягнення мети, у виконанні поставлених завдань. Люди бувають із сильною і слабкою волею.

     Люди із сильною волею цілеспрямовані, самостійні, ініціативні, рішучі, витримані, наполегливі.

     Цілеспрямованість виявляється в глибокому усвідомленні людини своєї мети і необхідності її досягнення.

     Самостійність - це вміння діяти згідно зі своїми задумами, не піддаючись впливу інших, критично оцінювати їхні думки.

     Ініціативність, тобто здатність самостійно ставити перед собою завдання і без нагадувань та спонукань інших здійснювати їх. Це вміння знаходити нові, оригінальні рішення й засоби здійснення їх.

     Рішучість - це вміння приймати обдумані рішення у складній обстановці, не вагаючись.

     Витриманість - уміння володіти собою в будь-яких обставинах.

     Наполегливість - це вміння досягати мети, долаючи труднощі й перешкоди. Наполеглива людина правильно оцінює обставини, знаходить у них те, що допомагає досягнути мети.

     Люди зі слабкою волею зазвичай безініціативні, нерішучі, уперті, нестримані.

     Протилежною якістю до ініціативності є безініціативність. Безініціативна людина легко піддається впливу інших людей, їхніх дій, учинків. Вона ставить власні рішення під сумнів, не впевнена в їх правильності та необхідності.

     Нерішучість є виявом слабкої волі. Нерішуча людина схильна або відкидати остаточне прийняття рішення, або без кінця його переглядати.

     Упертість - це коли людина наполягає на своєму недоцільному бажанні, не зважаючи на обставини. Приймаючи рішення, уперта людина заперечує розумні докази, не зважає на інтереси інших і своїми діями часто-густо завдає їм шкоди.

     Нестриманість - невміння володіти собою.

     Люди зі слабкою волею не здатні долати навіть незначні труднощі, вони не закінчують розпочатої справи, а відкладають її надалі. Часто відволікаються від важливої діяльності й беруться за дрібні, непотрібні завдання.

     Такі люди не мають власної думки, не впевнені у своїх діях, легко підпадають під вплив інших, а в разі небезпеки вони розгублюються, стають безпорадними.

     Вольові якості формуються поступово умовами життя і діяльності людини, зовнішніми обставинами, у процесі виховання і самовиховання.

     Виховання працьовитості, залучення до праці та спонукання закінчувати розпочату справу до кінця є найважливішими засобами подолання слабкої волі. Розвитку сильної волі сприяють спорт, фізичне виховання, різноманітні види змагань, у тому числі спортивні.

     Тож виховуйте в собі сильні вольові якості.


Деякі прийоми вправляння і виховання волі

(за Роберто Ассаджолі)


•  Зробіть що-небудь, чого ніколи раніше не робили.

•  Заплануйте що-небудь, а потім здійсніть свій план.

•  Продовжуйте робити те, що робили, ще п’ять хвилин, навіть коли ви втомилися і вас почало приваблювати щось інше.

•  Зробіть що-небудь досить повільно.

•  Коли легше сказати «так», але правильніше сказати «ні», говоріть «ні».

•  Робіть те, що, на вашу думку, зараз найголовніше.

•  У найнезначніших ситуаціях вибору робіть його без вагань.

•  Дійте всупереч усім очікуванням.

•  Утримуйтеся говорити те, що вас підштовхують сказати.

•  Відкладіть те, виконанню чого ви надаєте перевагу саме зараз.

•  Спочатку виконайте те, що ви хотіли відкласти.

- Виконуйте щодня одну вправу впродовж місяця, навіть якщо це здається вам недоцільним.


  1. Прочитайте розділ в підручнику. 
  2. Дайте відповіді на запитання, подані після розділу.
  3. Виконайте завдання, подані після розділу.


Прочитайте вірш. Дайте поради дівчинці.


Я лінива трохи зроду, в серці тиснуть болі,

бо не хочеться мені вчитися у школі.

Це щоденно ті уроки вдома треба вчити;

я не хочу, як мій кіт, нічого робити.

Ми з ним любимо поїсти, гарненько поспати,

а як вистачить нам часу, то ще й погуляти.

Я кота співать навчила, ось такі банальності,

та чомусь звучить в нас пісня у різних тональностях.

Кіт заводить перший голос, я - на кварту вище,

і виходить така пісня, що аж у вусі свище.

Я хотіла вам сьогодні з котиком співати,

але він такий ледачий, спить, не хоче встати.

Ой, щось серце заболіло, та ще й в боці коле,

це тому, що завтра знову треба йти до школи.

                                                                  Л. Левицька

- Чого не хоче робити дівчинка?

- Що вона любить робити?

- Назвіть риси характеру дівчинки.

- Дайте їй поради.


Прочитай та поміркуй над висловами..


1) Воля дає силу слабим. (Народний вислів).

2) Воля - цілеспрямованість, сполучена з правильним судженням. (Платон).

3) Воля - це прагнення долати: без неї не може бути досягнень. (Валентин Борисов).


Прочитай ситуації, дай відповіді на запитання..


1) Андрійко робив уроки, а надворі грали у футбол його друзі. У вікно було чутно їхні голоси. Андрійко час від часу дивився у вікно, і йому теж кортіло надвір. Один з гравців покинув гру, і Андрійка покликали замінити його. Хлопчик відповів, що робить уроки і не може вийти. Друзі порадили: «Виходь, а уроки закінчиш після гри». Андрійко послухався, кинув робити уроки і пішов грати.


- Чи правильно вчинив Андрійко?

-Чи має він силу волі?

- Що ви йому порадите?


2) Мама попросила Марійку купити в аптеці ліки для дідуся. Був спекотний день і дівчинці дуже захотілося морозива, яке продавали на вулиці в кіоску. Вона його купила. А грошей на ліки не вистачило.


- Як ви вважаєте, чи повинна була Марійка купувати морозиво?

- Як їй слід було вчинити?

- Яка відмінність між «хочу» і «треба»?

- А як вчинили б ви?


Хвилинка відпочинку. Усміхніться!


ТЕ, ЩО ХОТІВ


Петрусь ходив і бурмотів:

- Сьогодні те робив я, що хотів.

- Що ж ти хотів? - спитали в нього.

- Та я хотів, щоб не робить нічого.

                                      Василь Шаройко


- Що хотів робити Петрусь?

- Чи завжди ви робите те, що хочете?

- Уявіть, що було б, якби кожен робив тільки те, що хоче.


Домашнє завдання

Знайти відомості та написати розповідь про одного з учасників параолімпійських ігор.