Опубліковано: 2020-04-24
ХОЧУ, МОЖУ, ТРЕБА.
Воля та здоров‘я людини.
Впевненість та самовпевненість.
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про волю і вольові якості людини.
Хотіти - це значить бажати чогось досягти або щось отримати. У житті люди часто поводяться не так, як хочеться, а так, як треба.
Воля - це свідоме керування людини своєю поведінкою і діяльністю, що виявляється у вмінні долати труднощі на шляху досягнення мети, у виконанні поставлених завдань. Люди бувають із сильною і слабкою волею.
Люди із сильною волею цілеспрямовані, самостійні, ініціативні, рішучі, витримані, наполегливі.
Цілеспрямованість виявляється в глибокому усвідомленні людини своєї мети і необхідності її досягнення.
Самостійність - це вміння діяти згідно зі своїми задумами, не піддаючись впливу інших, критично оцінювати їхні думки.
Ініціативність, тобто здатність самостійно ставити перед собою завдання і без нагадувань та спонукань інших здійснювати їх. Це вміння знаходити нові, оригінальні рішення й засоби здійснення їх.
Рішучість - це вміння приймати обдумані рішення у складній обстановці, не вагаючись.
Витриманість - уміння володіти собою в будь-яких обставинах.
Наполегливість - це вміння досягати мети, долаючи труднощі й перешкоди. Наполеглива людина правильно оцінює обставини, знаходить у них те, що допомагає досягнути мети.
Люди зі слабкою волею зазвичай безініціативні, нерішучі, уперті, нестримані.
Протилежною якістю до ініціативності є безініціативність. Безініціативна людина легко піддається впливу інших людей, їхніх дій, учинків. Вона ставить власні рішення під сумнів, не впевнена в їх правильності та необхідності.
Нерішучість є виявом слабкої волі. Нерішуча людина схильна або відкидати остаточне прийняття рішення, або без кінця його переглядати.
Упертість - це коли людина наполягає на своєму недоцільному бажанні, не зважаючи на обставини. Приймаючи рішення, уперта людина заперечує розумні докази, не зважає на інтереси інших і своїми діями часто-густо завдає їм шкоди.
Нестриманість - невміння володіти собою.
Люди зі слабкою волею не здатні долати навіть незначні труднощі, вони не закінчують розпочатої справи, а відкладають її надалі. Часто відволікаються від важливої діяльності й беруться за дрібні, непотрібні завдання.
Такі люди не мають власної думки, не впевнені у своїх діях, легко підпадають під вплив інших, а в разі небезпеки вони розгублюються, стають безпорадними.
Вольові якості формуються поступово умовами життя і діяльності людини, зовнішніми обставинами, у процесі виховання і самовиховання.
Виховання працьовитості, залучення до праці та спонукання закінчувати розпочату справу до кінця є найважливішими засобами подолання слабкої волі. Розвитку сильної волі сприяють спорт, фізичне виховання, різноманітні види змагань, у тому числі спортивні.
Тож виховуйте в собі сильні вольові якості.
Деякі прийоми вправляння і виховання волі
(за Роберто Ассаджолі)
• Зробіть що-небудь, чого ніколи раніше не робили.
• Заплануйте що-небудь, а потім здійсніть свій план.
• Продовжуйте робити те, що робили, ще п’ять хвилин, навіть коли ви втомилися і вас почало приваблювати щось інше.
• Зробіть що-небудь досить повільно.
• Коли легше сказати «так», але правильніше сказати «ні», говоріть «ні».
• Робіть те, що, на вашу думку, зараз найголовніше.
• У найнезначніших ситуаціях вибору робіть його без вагань.
• Дійте всупереч усім очікуванням.
• Утримуйтеся говорити те, що вас підштовхують сказати.
• Відкладіть те, виконанню чого ви надаєте перевагу саме зараз.
• Спочатку виконайте те, що ви хотіли відкласти.
- Виконуйте щодня одну вправу впродовж місяця, навіть якщо це здається вам недоцільним.
- Прочитайте розділ в підручнику.
- Дайте відповіді на запитання, подані після розділу.
- Виконайте завдання, подані після розділу.
Прочитайте вірш. Дайте поради дівчинці.
Я лінива трохи зроду, в серці тиснуть болі,
бо не хочеться мені вчитися у школі.
Це щоденно ті уроки вдома треба вчити;
я не хочу, як мій кіт, нічого робити.
Ми з ним любимо поїсти, гарненько поспати,
а як вистачить нам часу, то ще й погуляти.
Я кота співать навчила, ось такі банальності,
та чомусь звучить в нас пісня у різних тональностях.
Кіт заводить перший голос, я - на кварту вище,
і виходить така пісня, що аж у вусі свище.
Я хотіла вам сьогодні з котиком співати,
але він такий ледачий, спить, не хоче встати.
Ой, щось серце заболіло, та ще й в боці коле,
це тому, що завтра знову треба йти до школи.
Л. Левицька
- Чого не хоче робити дівчинка?
- Що вона любить робити?
- Назвіть риси характеру дівчинки.
- Дайте їй поради.
Прочитай та поміркуй над висловами..
1) Воля дає силу слабим. (Народний вислів).
2) Воля - цілеспрямованість, сполучена з правильним судженням. (Платон).
3) Воля - це прагнення долати: без неї не може бути досягнень. (Валентин Борисов).
Прочитай ситуації, дай відповіді на запитання..
1) Андрійко робив уроки, а надворі грали у футбол його друзі. У вікно було чутно їхні голоси. Андрійко час від часу дивився у вікно, і йому теж кортіло надвір. Один з гравців покинув гру, і Андрійка покликали замінити його. Хлопчик відповів, що робить уроки і не може вийти. Друзі порадили: «Виходь, а уроки закінчиш після гри». Андрійко послухався, кинув робити уроки і пішов грати.
- Чи правильно вчинив Андрійко?
-Чи має він силу волі?
- Що ви йому порадите?
2) Мама попросила Марійку купити в аптеці ліки для дідуся. Був спекотний день і дівчинці дуже захотілося морозива, яке продавали на вулиці в кіоску. Вона його купила. А грошей на ліки не вистачило.
- Як ви вважаєте, чи повинна була Марійка купувати морозиво?
- Як їй слід було вчинити?
- Яка відмінність між «хочу» і «треба»?
- А як вчинили б ви?
Хвилинка відпочинку. Усміхніться!
ТЕ, ЩО ХОТІВ
Петрусь ходив і бурмотів:
- Сьогодні те робив я, що хотів.
- Що ж ти хотів? - спитали в нього.
- Та я хотів, щоб не робить нічого.
Василь Шаройко
- Що хотів робити Петрусь?
- Чи завжди ви робите те, що хочете?
- Уявіть, що було б, якби кожен робив тільки те, що хоче.
Домашнє завдання
Знайти відомості та написати розповідь про одного з учасників параолімпійських ігор.