Тема: Психологічний розвиток підлітка

03.04.2020

Ι. Обговорення проблемної ситуації

«Підліток вважає себе вже досить дорослим, аби робити те, що сам захотів. Наприклад, повертатися додому тоді, коли завгодно. Дорослі ж, приміром його батьки, із цим не згодні. Як ви думаєте, чому?»

          Подумайте які є недоліки та переваги підліткового віку.

2. Психологічна характеристика підліткового віку

Були часи, коли поняття «підлітковий вік» не існувало. Людина дозрівала фізично й ставала дорослою. Але потім, із розвитком людства, виявилося, що одного фізичного дозрівання мало. Людину можна вважати дорослою, якщо вона відповідає тим вимогам, які висуває до неї суспільство. І ці вимоги до соціальної зрілості постійно ростуть. Тому психологи й виокремили період, в якому людина готується стати зрілою не тільки фізично, але й соціально.

У підлітковому періоді людина:

· змінюється фізично;

· набуває нових пізнавальних можливостей;

· вчиться управляти собою;

· має власні погляди на події, що відбуваються;

· робить перший життєвий вибір;

· по-новому спілкується з батьками, з однолітками.

Основним психологічним підсумком підліткового віку вважають набуття людиною нового рівня самосвідомості. Наприкінці підліткового періоду людина вже має певне цілісне уявлення про саму себе, намагається виправити свої негативні риси, ставить завдання саморозвитку.

Пізнання себе передбачає порівняння себе з іншими. Тому особливе значення в підлітковому віці має спілкування, насамперед спілкування з однолітками. І це не випадково, адже однолітки перебувають у рівних позиціях, що надає максимальних можливостей для соціального порівняння.

Добре, якщо людина розуміє суть тих змін, які відбуваються з нею. У чому ж полягають їхні особливості?

По-перше, підліток дуже чутливо реагує на оцінку його особистості сторонніми. Він хоче здобути визнання й оцінювання з боку інших.

По-друге, підліток часто вдається в крайнощі. Він може бути сором'язливим і зухвалим, уважним до людей і черствим, йому притаманні бажання бути визнаним і показна незалежність, війна з авторитетами і обожнювання випадкових кумирів.

По-третє, у підлітка яскраво проявляється допитливість розуму, прагнення до пізнання навколишнього світу.

Поспостерігайте уважно за собою. Ви напевно побачите у собі ці риси. Вам хочеться, щоб їх помітили й оцінили в класі. Можливо, хтось вчора без причини накричав на друга, а потім дуже жалкував. Або почав сумніватися в авторитеті батьків. Комусь подобається якийсь актор, співак або спортсмен, й його портрет красується над його столом.

Але водночас у підлітка з'являється усвідомлене ставлення до своїх потреб, здібностей, прагнень, переживань, думок. Усе це так само характерне для підліткового віку.

3. Умови, які сприяють психологічному розвитку підлітка

Підлітковий період — це непростий період у житті будь-якої людини. Тобі треба вирішити безліч завдань, пов'язаних із твоїм психологічним і соціальним дорослішанням. Тож з'ясуймо, за яких умов це дорослішання буде успішнішим? За яких умов підліток може одержати знання про життя й сформуватися як дорослий?

Звісно, це має бути насичене життя. Підлітку потрібні друзі, однолітки, з якими він може спілкуватися, проводити свій час, мати спільні з ними інтереси. Йому захочеться вийти з-під опіки батьків і вчителів, будувати своє життя самостійно. Це нормальне бажання. Але є фактори ризику, які можуть призвести до того, що він потрапить під вплив, який може йому зашкодити.

Наприклад, підліток регулярно заперечує своїй матері, але у всьому погоджується з новим приятелем, котрий з'явився у його компанії. Чому він довіряє йому — незрозуміло, але все, що він пропонує, здається підлітку дуже цікавим. Проте такий приятель насправді може виявитися зовсім не таким, як здалося, на відміну від матусі, яку добре знаєш.

Підліток може потрапити в погану компанію, яка негативно вплине на його психічне дорослішання. Така компанія є фактором ризику для розвитку. І, навпаки, компанія, де щиро приймають і зважають на особисті інтереси, стане важливою умовою психічного розвитку. Головне — відрізнити одну ситуацію від іншої. У підлітка неодмінно мають з'явитися друзі, яким він довіряє, з якими в нього багато спільного.

На психічний розвиток впливають стосунки, які склалися з однолітками в класі й у школі. Спілкуючись із ними, підліток виявляє якісь свої риси, вчиться правил спілкування, намагається зрозуміти інших. У зв'язку з цим його визнають як рівного, тягнуться до нього, хочуть спілкуватися. Стосунки з однолітками мають бути довірчі й доброзичливі. Якщо пощастить цього досягти — значить, людина подорослішала.

Дуже важливі для розвитку й стосунки в родині. Кожен має довіряти своїм батькам і розуміти, що саме вони більше, аніж усі інші, зацікавлені в тому, аби дорослішання пройшло нормально.

Існують певні психологічні характеристики підліткового віку. Вони однакові для всіх підлітків, треба знати про них та зважати на їхню роль у житті. Стаючи старшим, людина змінюється психологічно: набуває нових пізнавальних можливостей, учиться управляти собою, має власні погляди на події, які відбуваються, робить перший життєвий вибір, по-новому спілкується з батьками й однолітками.

4. Розвиток потреб

завдання:

1. Запишіть 20 найважливіших для вас цінностей.


Усе, що ми цінуємо, поділяють на те , що можна купити за гроші, й те, що за гроші не купиш. Наприклад:

«Можна купити ліки, та не купиш здоров´я»

«Можна купити дім, та не купиш затишку»

«Можна купити ліжко, та не купиш спокою»

Поміркуйте, які цінності є важливішими для вас: матеріальні чи духовні?