Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом.

Людина – частина природи. А так як у природі все пов’язано, то і людство з давніх часів залежало від природи. Людині було дуже важливо отримати добрий урожай, а тому необхідно з’ясувати, які умови цьому сприяють. Спостерігаючи за ростом і розвитком рослин поступово накопичувалася інформація про те, як грунти живлять рослини, від яких якостей грунту залежить врожай, і, врешті, дізнатися, що ж таке грунт, як він утворився на Землі, якими складом і властивостями володіє.

Видатний чеський письменник Карел Чапек відзначив,що “людина, по суті, зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить… І найбільше – погляне , які прекрасні хмарки в неї над головою… І жодного назу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний грунт!”

Сьогодні ми не просто похвалимо грунт, а й дізнаємося багато цікавого про це чудове творіння природи. 

Запишіть тему уроку :”Грунт, його значення і властивості. Догляд за грунтом

  • Робота з прислів'ями і приказками про грунт.
  • Правильно з'єднайте початок і кінець висловлювання.
  • БІЛЬШЕ ЗЕМЛЮ УДОБРЯЙ –                  А РУКИ
  • ЗЕМЛЯ БАГАТА –                                      БІЛИЙ ХЛІБ РОДИТЬ
  • НЕ ВИПУСКАЙ ЗЕМЛЮ З РУК,              БУДЕШ МАТИ УРОЖАЙ
    НА ЧОРНІЙ ЗЕМЛІ                                    БО ДІТИ НАС ПРОКЛЯНУТЬ
  • НЕ ЗЕМЛЯ РОДИТЬ,                                  НАРОД БАГАТИЙ
  • ДОБРЕ ГРУНТ УДОБРИШ –                     УРОЖАЙ УТРОЇШ
  • ПРО ЗЕМЛЮ ПІКЛУВАТИСЯ –               БУДЕШ МАТИ ХЛІБА ВВОЛЮ
  • НЕ ШКОДУЙ ГНОЮ –                               УРОДИТЬСЯ ДІДЬКО
  • ВИОРИ МІЛКО, ПОСІЙ РІДКО,               ЗОЛОТИМ ЗЕРНОМ МИЛУВАТИСЯ
  • пригадайте, що нам відомо про грунт?
  •  
  • Як називається процес руйнування гірських порід у результаті коливання температури повітря, замерзання води та життєдіяльності організмів?
  • Що утворюється на поверхні гірських порід у результаті їхнього вивітрювання, відмирання рослин і тварин з наступною мінералізацією решток?
  • Що ви розумієте під поняттям грунт?
  • Після сьогоднішнього уроку ви будете знати набагато більше.
  • Величезна роль в утворенні грунтів належить бактеріям, мохам, лишайникам, водоростям, які оселяються на гірських породах. Під час свого існування вони виділяють речовини, що спричиняють руйнування цих порід ( вони подрібнюються, розрихлюються,що веде до утворення гальки, гравію, щебеню, піску). Так виникає материнська порода. На ній оселяються примітивні організми. Відмираючи, тіла мохів. Лишайників, водоростей, перероблені бактеріями, утворюють тонкий шар грунту – перегній, який змішується і з'єднується з дрібними частинками гірських порід, що дає можливість рослинам і тваринам поступово заселити і освоїти ділянку. Чим більше організмів з'являється, тим швидше ідуть процеси утворення грунтів та збільшення їхньої родючості.
  •  Складання опорної схеми, яка ілюструє процес грунтоутворення.
  • Гірські породи →
  • Температура →
  • Вода →                       ГРУНТОУТВОРЕННЯ
  • Вітер →
  • Бактерії→
  • Рослини →
  • Тварини →
  • Висновок: грунт утворюється в результаті складної взаємодії гірських порід, клімату, води, живих організмів.

Вивчення будови грунту.

  • Якщо у грунті викопати ямку глибиною 50-60 сантиметрів і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари грунту (демонстрація малюнка ).
  • - Чи однорідний вигляд мають шари грунту?
  •  Верхній шар найтемніший, пронизаний корінням рослин, з численними мешканцями – кротами, черв’яками, мурашками, жуками…. Також тут трапляються відмерлі органічні рештки, які під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус, або перегній – органічну частину грунту. Потужність цього шару від 1сантиметра до 1 метра.
  • Наступний  шар – білястіший, з меншим вмістом гумусу.
  • Ще нижче – щільний червоно-бурий або жовто-бурий шар, що містить солі Феруму і Алюмінію.
  • Найглибше розташовується материнська порода – гірські породи (граніт, вапняк, глина, пісок), з яких упродовж мільйонів років утворюється грунт.
  • Дослідження складу грунту.
  • За допомогою нескладних дослідів з’ясуємо склад грунту.
  • Дослід 1. Підтвердження наявності у грунті води.
  • Внесемо у полум’я спиртівки термостійку посудину з грунтом і почнемо прожарювати його. Від грунту почне підійматися пара. Покладемо на грунт скельце. Через деякий час на поверхні, оберненій до грунту, почнуть утворюватися краплинки.
  • Про наявність якої речовини у складі грунту це свідчить?
  • Дослід 2. Підтвердження наявності у грунті гумусу.
  • Продовжимо прожарювати грунт і далі. Поступово пара перестає виділятися, а над грунтом з'являється дим і запах, який нагадує горіння дров. Цей запах і дим утворюються в результаті згорання органічної частини грунту –гумусу.
  • - Порівняйте  колір прожареного і непрожареного грунту. У чому між ними різниця?
  • Дослід 3. Підтвердження наявності у грунті повітря.
  • У склянку, наповнену наполовину водою, вкинемо шматочок непрожареного грунту. Відразу з нього у воду почнуть виділятися бульбашки повітря, які підіймаються до поверхні.
  • Що витіснило повітря з грунту?
  • Дослід 4. Підтвердження наявності у грунті гірських порід – глини та піску.
  • Розмішаємо вміст цієї склянки. Поспостерігаємо за тим, що буде відбуватися.
  • Що ви побачили?
  • Який висновок можна зробити про склад грунту на підставі даного досліду?
  • Отже:
  • Із чого складається грунт?
  • Які істоти живуть у грунті?
  • Складемо опорну схему:
  • Склад грунту
  • Тверда частина Рідка частина Газоподібна частина Жива частина Органічна частина
  • (глина, пісок,     (вода з роз-             (повітря)               (організми)           (гумус)
  • гравій)                  чиненими
  •                            мінеральними
  •                              речовинами)
  • Як називаються найродючіші грунти?
  • Який компонент надає їм темного забарвлення і дозволяє вирощувати високі врожаї?
  • З незапам'ятних часів людина оточувала своє житло деревами. В спеку вони давали рятувальну прохолодну тінь, а в морози захищали від вітрів.
  • Під ними міг знайти притулок мандрівник. Вони радували око, але головне, багато з них давали смачні і поживні плоди.
  • Сад потребує багато праці. Саме тому деякі сади ввійшли  в історію. Наприклад, висячі сади Семіраміди вважалися одним із 7 чудес стародавнього світу.
  • І в наш час садівництвом та городництвом займається багато людей, але врожаї у господарів відрізняються. Чому?
  • Перш за все справжній господар повинен вміло розпорядитися своєю ділянкою землі, правильно визначити місце, де найкраще будуть рости різні рослини.
  • Можна досить просто, на дотик визначити грунт, придатний для вирощування тих чи інших культур. Для цього грудочку землі змочують водою до тістоподібного стану і намагаються зробити між долонями кульку. Якщо це не вдається, а долоні залишаються чистими, значить грунт пухкий піщаний. Він легко, не затримуючи, пропускає вологу. Якщо із грудки вдасться зробити кульку, а на долонях залишаються дрібні частки – грунт піщаний. Якщо із грудки вдасться зробити кульку, а шнурочок – ні, грунт супіщаний. Якщо шнурочок при згинанні тріскається і розвалюється – грунт суглинистий. Сформований із глинистого грунту шнур легко повертається, утворюючи кільце без тріщин. Жирний чорнозем, крім того, що гарно скручується, ще й добре прилипає до рук.
  • Пухкі піщані і глинисті грунти під сади не годяться – вони дуже холодні і вологі. Найбільш придатні під дерева і кущі суглинисті, супіщані грунти, які
  • потребують зрошення і постійного внесення добрив. Також вмілий садівник ніколи не висадить молоді саджанці прямо в чистий перегній, який може обпалити корені. Грунт перемішують з добривами і поміщають на дно викопаної ями, яка для кожного дерева має різні розміри. Потім насипають шар плодючої землі і вже на ньому розправляють корені саджанця, засипаючи їх вибраною з ями землею.
  • Властивості грунтів
  • Властивості грунтів
  • Родючість             Водопроникність           Повітропроникність
  • Родючість 
  • - якщо  грунт – це верхній шар землі, то чи можна вважати родючим пісок на березі моря, гранітні брили, глиняний кар'єр?
  • Саме від гумусу залежить родючість грунту: чим більший шар гумусу, тим родючіший  грунт, тим кращі умови для росту рослин. Саме він забезпечує рослини поживними речовинами , водою, повітрям, теплом. Родючість грунту вимірюється його врожайністю: чим родючіший грунт, тим вищі врожаї с/г культур.
  • Грунт постійно поповнюється органічними та неорганічними речовинами.
  • Як це відбувається?
  • Поживні речовини надходять у грунт внаслідок перегнивання решток тваринних і рослинних організмів та випорожнень тварин. Так, щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя з дерев. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній.
  • Яке значення мають тварини, які мешкають у грунті?
  • Дощові черви прокладають у грунті ходи, розпушуючи його, тому краще проникають до коренів вода і повітря; живляться вони відмерлими рештками рослин і тварин, затягуючи їх у свої ходи і тим самим збагачуючи грунт. Кількість дощових черв’яків на 1 га досягає 5 млн, таким чином їхня наявність у грунті сприяє підвищенню його родючості. Останнім часом почали штучно розводити певні види червів та переселяти їх у місця з недостатньою кількістю цих тварин.
  • Водопроникність
  • Після дощу грунт дуже швидко висихає. Опади всмоктуються грунтом і входять вниз, засвоюючись коренями для нормального розвитку рослин. Але буває, що протягом декількох тижнів немає дощів, але рослини, як і раніше, ростуть і не в’януть.
  • Звідки ж вони беруть життєдайну вологу?
  • Виявляється, вода в грунті може пересуватися не тільки зверху вниз, а і знизу вверх.
  • З одного боку, підняття води по капілярах – це добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з іншої сторони, це – погано.
  • -  Чому?
  • Якщо капіляри доходять до поверхні грунту, вода, підіймаючись по них, випаровується в повітря.
  • Що треба зробити, щоб верхній шар грунту не висихав?

Треба зруйнувати капіляри, тобто розпушити верхній шар грунту. Пухкий верхній шар грунту буде захищати нижні шари від випаровування. В народі кажуть, що одне розпушування заміняє декілька поливів.

Повітропроникність 

Розпушування також сприяє проникненню в грунт повітря.

  • Кому необхідне повітря?
  • Дійсно, грунтові мешканці та корені рослин потребують повітря. Те, що воно є в грунті, ми довели під час досліду.

Демонстрація колекції  грунтів.

  • -    Розгляньте грунти різних типів. Чим вони відрізняються?
  • В Україні нараховується понад 38 типів грунтів. Вони відрізняються між собою структурою, мінеральним складом, вмістом гумусу та поживних елементів, фізичними та хімічними властивостями, родючістю, придатністю для с/г використання.
  • Більш детально про види грунтів світу та України ви дізнаєтеся на уроках географії.
  • Пригадайте, як вода, вітер, зміна температури та життєдіяльність організмів руйнують гірські породи, перетворюючи їх на грунт.
  • Саме грунт забезпечує існування більшості рослин, багатьох тварин та інших організмів.
  • ВИСНОВКИ:
  • Грунт – це верхній пухкий родючий шар землі.
  • Його головна властивість – родючість – забезпечується вмістом гумусу.
  • Залежно від кількості  органічних і неорганічних речовин виокремлюють різні види грунтів різної родючості.
  •  Домашнє завдання
  • Опрацювати тему за підручником.
  • Стор.122 -125
  • Запишіть висновки в зошит