Опубліковано: 2020-04-13
Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування
Давайте згадаємо:
1.Що таке текст?
Зв’язані за змістом речення утворюють текст.
2.Як розміщені речення в тексті?
У тексті речення розміщені в певній послідовності.
3.Що можно дібрати до тексту?
До тексту можно дібрати заголовок.
4.Яка будова тексту?
Зачин, основна частина, кінцівка.
5.З чого починається кожна нова частина тексту?
Нова частина тексту починається з абзацу.
В одній казковій країні Мовознавців мешканцями були слова. Вони полюбляли спілкуватись один з одним і часто створювали сім’ї, що виражали закінчену думку. Такі сім’ї називались реченнями.
Сім’ї-речення об’єднувалися в групи за інтересами. Дуже любили Речення водити хороводи. При цьому міцно бралися за руки, але за умови, коли в цих реченнях була одна думка. Коли речення не мали нічого спільного, вони сумували, бо танець не виходив. Тому вирішили речення, об’єднані спільною думкою, триматись разом і заселитися в один будинок-текст. Часто будинки мали назву. Іноді назви навіть повторювались, хоча зовні всі будинки були різні. Але кожен з них був побудований за законом: 1 поверх – зачин, 2 – основна частина, 3 – кінцівка.
Усі будиночки-тексти, в яких жили сім’ї-речення, розміщувалися на вулицях під назвами: Описів, Розповідей, Міркувань.
На вулиці Описів жили речення, у яких про щось описувалося, Розповідей – розповідалося, а по вулиці Міркувань – роздуми над чимось.
Що нового ви дізнались з казки? (речення об’єднувались в будинки-тексти і розміщувались на вулицях: Описів, Розповідей, Міркувань.
Подивіться буд ласка відио.
https://www.youtube.com/watch?v=2srG0rvfr68
Про кого ми з вами будемо розмовляти?
(про білочку)
З гілки стрибнула білочка. Вона почала розгрібати сніг під ялиною і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з осені приховала. Раптом впала шишка. Зраділа руденька, сіла на пеньок і почала її гризти.
Який тип тексту прочитали? (текст-розповідь, бо розповідається про пошуки їжі білкою)
Давайте за допомогою плану і опорних слів складемо текст
Опорні слова: лісова, кругла, наче горіх, ніби ґудзички, чорні китички.
Де живе білочка?
Якого розміру тваринка?
Яку шубку має білка?
Які голівка та вушка, на що схожі?
На що схожі оченята?
Який у білочки хвіст, яка його роль?
А де вона зимує?
Відповідь починайте словами з питання (Наприклад, Де живе білочка? Білочка живе…)
Білочка живе у лісі. Тваринка маленького розміру. У білки руда шубка, а взимку сіренька. На круглій, наче горіх, голівці гостренькі вушка з китичками. Звірятко має чорненькі, ніби ґудзички, оченята. У білочки великий пухнастий хвіст. Він допомагає швидко бігати по деревах. Зимує білочка у дуплі.
Який текст утворили? (текст-опис, бо описується зовнішній вигляд білки)
Давайте з вами прочитаємо речення. Спробуємо їх поставити у певному порядку, щоб утворився текст.
Сушить і складає їх у своєму дуплі.
Вже осінь.
Білочка готується до зими.
Тому не страшна звірятку зима.
Цілий день вона носить горіхи та жолуді.
Який тип тексту одержали? Чому? (текст-міркування, бо в тексті висловлюється міркування про те, чому білці не страшна зима)
Зачитайте частини тексту: зачин, основна частина, кінцівка.
Ми згадали з вами
Твір-опис відповідає на питання: який? яка? яке? які?
Твір-розповідь відповідає на питання: що відбулося?
Твір-міркування відповідає на питання: чому?
Домашне завдання:
Запишіть у зошит основну частину текста-міркування про білочку.
Вже осінь.
Білочка готується до зими.
Цілий день вона носить горіхи та жолуді.
Сушить і складає їх у своєму дуплі.
Тому не страшна звірятку зима.