Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування

Давайте згадаємо:

1.Що таке текст?

   Зв’язані за змістом речення утворюють текст.

2.Як розміщені речення в тексті?

  У тексті речення розміщені в певній послідовності.

3.Що можно дібрати до тексту?

   До тексту можно дібрати заголовок.

4.Яка будова тексту?

 Зачин, основна частина, кінцівка.

5.З чого починається кожна нова частина тексту?

  Нова частина тексту починається з абзацу.

В одній казковій країні Мовознавців мешканцями були слова. Вони полюбляли спілкуватись один з одним і часто створювали сім’ї, що виражали закінчену думку. Такі сім’ї називались реченнями.

Сім’ї-речення об’єднувалися в групи за інтересами. Дуже любили Речення водити хороводи. При цьому міцно бралися за руки, але за умови, коли в цих реченнях була одна думка. Коли речення не мали нічого спільного, вони сумували, бо танець не виходив. Тому вирішили речення, об’єднані спільною думкою, триматись разом і заселитися в один будинок-текст. Часто будинки мали назву. Іноді назви навіть повторювались, хоча зовні всі будинки були різні. Але кожен з них був побудований за законом: 1 поверх – зачин, 2 – основна частина, 3 – кінцівка.

Усі будиночки-тексти, в яких жили сім’ї-речення, розміщувалися на вулицях під назвами: Описів, Розповідей, Міркувань. 

На вулиці Описів жили речення, у яких про щось описувалося, Розповідей – розповідалося, а по вулиці Міркувань – роздуми над чимось.

Що нового ви дізнались з казки? (речення об’єднувались в будинки-тексти і розміщувались на вулицях: Описів, Розповідей, Міркувань.

Подивіться буд ласка відио.

https://www.youtube.com/watch?v=2srG0rvfr68

Про кого ми з вами будемо розмовляти?

(про білочку)

З гілки стрибнула білочка. Вона почала розгрібати сніг під ялиною і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з осені приховала. Раптом впала шишка. Зраділа руденька, сіла на пеньок і почала її гризти.

Який тип тексту прочитали? (текст-розповідь, бо розповідається про пошуки їжі білкою)


Давайте за допомогою плану і опорних слів складемо текст

Опорні слова: лісова, кругла, наче горіх, ніби ґудзички, чорні китички.

Де живе білочка?

Якого розміру тваринка?

Яку шубку має білка?

Які голівка та вушка, на що схожі?

На що схожі оченята?

Який у білочки хвіст, яка його роль?

А де вона зимує?

Відповідь починайте словами з питання (Наприклад, Де живе білочка? Білочка живе…)


Білочка живе у лісі. Тваринка маленького розміру. У білки руда шубка, а взимку сіренька. На круглій, наче горіх, голівці гостренькі вушка з китичками. Звірятко має чорненькі, ніби ґудзички, оченята. У білочки великий пухнастий хвіст. Він допомагає швидко бігати по деревах. Зимує білочка у дуплі.

Який текст утворили? (текст-опис, бо описується зовнішній вигляд білки)

 Давайте з вами прочитаємо речення. Спробуємо їх поставити  у певному порядку, щоб утворився текст.

Сушить і складає їх у своєму дуплі.

Вже осінь.

Білочка готується до зими.

Тому не страшна звірятку зима.

Цілий день вона носить горіхи та жолуді.
Який тип тексту одержали? Чому? (текст-міркування, бо в тексті висловлюється міркування про те, чому білці не страшна зима)

Зачитайте частини тексту: зачин, основна частина, кінцівка.

Ми згадали з вами

Твір-опис відповідає на питання: який? яка? яке? які?

Твір-розповідь відповідає на питання: що відбулося?

Твір-міркування відповідає на питання: чому?

Домашне завдання:

Запишіть  у зошит основну частину текста-міркування про білочку.

Вже осінь.

Білочка готується до зими.

 Цілий день вона носить горіхи та жолуді.

Сушить і складає їх у своєму дуплі.

Тому не страшна звірятку зима.