Опубліковано: 2020-04-22
ТЕМА: МОТИВИ ЛІРИКИ ЛЕСІ УКРАЇНКИ
ОСОБЛИВОСТІ ПОЕТИЧНОГО СТИЛЮ
ВІРШ «І ВСЕ – ТАКИ ДО ТЕБЕ ДУМКА ЛИНЕ» , «ЯК Я ЛЮБЛЮ ОЦІ ГОДИНИ ПРАЦІ», «CONTRA SPEM SPERO»
Весняна сила в душі моїй грає,
Її не зломили зимові морози міцні,
Її до землі не пробили тумани важкі,
Її не розбила і ся перелітная буря весняна.
Я вийду сама проти бурі
І стану, – поміряєм силу!
Леся Українка
Ми вже знайомі з життєвим шляхом Лесі Українки – який є гідним наслідуванням, її освіченістю, інтелектом ,обдаруванням, вдачею, характером, захопленням, світоглядом,геніальністю. Знаємо яку високу оцінку творчості поетеси дали її сучасники.
проаналізуйте слова М.Тихонова, який сказав: «Леся Українка – інтернаціоналістка в самій суті свого світогляду, і вона на заклик серця зближує рідні поля України із закуреними будинками італійських робітників. Леся Українка була в своїй творчості справді весняною бурею, що гриміла над світом».
А Олесь Гончар сказав так: «Сорокарічною пішла вона з життя, пішла не зломлена духом, і образ її таким і житиме для нас, - сповнений гідності, людяності і великим творчим горінням».
Творчість поетеси давно вже вийшла з українських берегів. Її лірика, поеми, п’єси перекладені на десятки мов народів.
Леся Українка була борцем, бійцем , воїном, що начертала на своєму щиті «Без надії сподіваюсь». А Віталій Коротич назвав Лесю Українку «переможницею ночі», яка жила, чекаючи просвітньої години – для люду свого. А.М.Бажан вважа, що Леся Українка…
Ця хвора, змучена туберкульозом жінка, дала українській літературі справжні шедеври поетичної драми і філософської лірики.
-
-
- МОТИВИ ЛІРИКИ ЛЕСІ УКРАЇНКИ
ОСОБЛИВОСТІ ТЕМИ І МОТИВИ АЛЕГОРИЧНІ
ПОЕТИЧНОГО СТИЛЮ ВІРШІВ Л.УКРАЇНКИ ОБРАЗИ ПОЕЗІЙ
ТА ЇХ роль
Якщо в окремих ранніх творах Л.Українки відчутні сильні впливи народної пісні, творів Шевченка, то 80-90-х роках в поетеси виробляється оригінальний стиль: визначається своя тематика,творам поетеси притаманна особлива, виняткова суспільна чутливість; образи її творів стають типовими. Основний принцип змалювання життя – реалістичний, хоч тут наявний і революційний романтизм: Л.Українка створила образ поета – борця, наділивши його сильними пристрастями, висловила мрії про кращий суспільний лад. Її поезії часто носять романтичний характер. Розглянемо тему і мотиви вірша на прикладі поезії «CONTRA SPEM SPERO».
Contra spem spero!
Без надії сподіваюсь! (Лат.)
Гетьте, думи, ви хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть, думи сумні!
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі.
І від сліз тих гарячих розтане
Та кора льодовая, міцна,
Може, квіти зійдуть — і настане
Ще й для мене весела весна.
Я на гору круту крем'яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей —
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Так! я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть, думи сумні!
Прослухати вірш можна за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=pnp9kWunmCQ
Ця поезія була написана в 1890р. Темою буде: місце і роль особистості в суспільному житті .А головна думка вірша – це утвердження незламного духу людини. Поетеса жене геть жалі,які ввірвалися в молоде життя:
Геть те, думи, ви хмари осінні,
То ж тепера весна золотая!
Наступні сім строф утверджують волю до боротьби. У кожній новій строфі поетеса вдається до нового підтвердження, непохитності «Хочу крізь сльози сміятись», «на вбогім сумнім перелозі будуть сіять барвисті квітки», « я на гору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать», « я не дам свому серденьку спати». Остання строфа особливо увиразнює ідею:
«Так! Я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні»
Так, рішучий виклик силам темряви, утвердження життя, воля до боротьби й перемоги, проголошені у вірші Л.Українки « Без надії сподіваюсь» з новою силою зазвучали у музиці Я. Степового.
Варто було сказати , що в поезії є алегоричні образи: це гора льодяная крутая , вбогий сумний переліг, камінь важкий, довга, темна нічка – це алегоричні образи зла, смутку, темряви. І образи світла, добра, сили , віри,надії, твердості: «весна золота», «барвисті квіти», «весела весна», «зірка провідна»… І ще вся поезія побудована на антитезах, а художні протиставлення звучать як крилаті, афористичні вислови. Емоційне звучання вірша посилює метафори -стичну образність.
«І все – таки до тебе думка лине»
Поезія «І все – таки до тебе думка лине» є справжньою перлиною між творами Л. Українки. Хто бажає дати ідейну оцінку цього вірша.
І все-таки до тебе думка лине,
Мій занапащений, нещасний краю,
Як я тебе згадаю,
У грудях серце з туги, з жалю гине.
Сі очі бачили скрізь лихо і насилля,
А тяжчого від твого не видали,
Вони б над ним ридали,
Та сором сліз, що ллються від безсилля.
О, сліз таких вже вилито чимало, —
Країна ціла може в них втопитись;
Доволі вже їм литись, —
Що сльози там, де навіть крові мало!
Прослухати вірш можна за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=BCdOFKUi3YE
У цій поезії Л.Українки відчутний вплив патріотичних мотивів Шевченка. Бачимо біль поетеси за рідну Україну. Леся безпосередньо звертається до рідного «занапащеного, нещасного краю» з словом туги і жалю, вона бачить лихо і кривду в різних куточках землі. На її погляд страшного гніту, який терпить український народ,ніде не було. « А скільки сліз пролито від безсилля», «Що сльози там ,де навіть крові мало!» .А сама поетеса – це патріотка – громадянка, якій боляче, що мільйони покірно носять кайдани. А тому тема поезії – це любов поетеси до рідного краю, туга за долю мільйонів людей, які мовчки зносять наругу.
«Як я люблю оці години праці»
Як я люблю оці години праці,
Коли усе навколо затиха
Під владою чаруючої ночі,
А тільки я одна, неподоланна,
Врочистую одправу починаю
Перед моїм незримим олтарем.
Летять хвилини — я не прислухаюсь.
Ось північ вдарила — найкращий праці час, —
Так дзвінко вдарила, що стрепенулась тиша
І швидше у руках забігало перо.
Години йдуть — куди вони спішаться?
Мені осіння ніч короткою здається,
Безсоння довге не страшне мені,
Воно мені не грозить, як бувало,
Непевною і чорною рукою,
А вабить лагідно, як мрія молода.
І любо так, і серце щастям б'ється,
Думки цвітуть, мов золоті квітки.
І хтось немов схиляється до мене,
І промовляє чарівні слова,
І полум'ям займається від слів тих,
І блискавицею освічує думки.
Передсвітом чорніє ніч надворі,
І час гасити світло, щоб його
Не засоромив день своїм сіянням.
Погасне світло; та палають очі,
Аж поки досвітки в вікно тихенько
Заглянуть сивими очима і всі речі
Почнуть із темряви помалу виступати,
Тоді мене перемагає сон.
А ранком бачу я в своїм свічаді
Бліде обличчя і блискучі очі,
А в думці, мов тривога, промайнуть
В дитячих літах чутії легенди
Про перелесника. Розказує, бувало,
Стара бабуся нам, маленьким дітям:
"Була собі колись дівчина необачна..."
Про необачну дівчину, що дорго
За кужелем сиділа проти свята,
І не молилася, й на дзвони не вважала,
І спати не лягала, от за те
До неї уночі з'являвся перелесник;
Не дьяволом з'являвся, не марою,
Спадав летючою зорею в хату,
А в хаті гарним парубком ставав,
Облесливим — речами і очами.
Він їй приносив дорогі дарунки,
Стрічки коштовні й золоті квітки.
Він дівчину квітчав, і молодою
Своєю називав, і коси розплітав їй,
Речами любими затроював їй серце
І поцілунками виймав із неї душу.
На ранок, як співали треті півні,
Зникав той перелесник, а дівчина,
Уквітчана, убрана,засипала
Камінним сном. А потім цілий день
Бліда ходила, мов яка сновида,
І тільки ждала, щоб настала ніч,
Щоб з перелесником стояти на розмові,
А тим розмовам був лихий кінець...
"А хто ж був перелесник той, бабусю?" —
Питала я в старої, та вона
Хрестилась тільки завжди і казала:
"Та не при хаті і не при малих дітях,
Не при святому хлібові казати.
Не згадуй проти ночі, бо присниться!"
Так, я тебе послухала, бабусю,
Не згадую ніколи проти ночі
Про перелесника, моє свічадо тільки
Нагадує мені про нього вдень.
Прослухати вірш можна за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=tcUciiQP3hQ
У цьому вірші Л.Українки оспівує роль поета в суспільстві, його любов до праці творчої, невтомної.
Для письменниці це була пора напружених ідейних шукань, пора інтенсивної творчості, розквіту її поетичного таланту. Зверніть увагу на план уроку ще раз . Мотиви лірики Лесі Українки.
Запитання для самоконтролю
1. Які ліричні твори Лесі Українки ми розглянули на уроці?
2. Яка тематика звучить у вивчених віршах Лесі Українки на уроці?
а/ яка тема «Без надії сподіваюсь»;
б/ які особливості поетичного стилю Л.Українки в поезіях «Без надії сподіваюсь», «І все – таки до тебе думка лине», «Як я люблю оці години праці»?
3.Алегоричні образи цих поезій. Їх роль.
4. Який вплив Т.Шевченка відчутно в цих творах?
Домащнє завдання
Вивчити на пам’ять вірш Л. Українки «Contra spem spero!».
Дослідити основні мотиви лірики поетеси, записати їх у зошиті.