Опубліковано: 2020-04-01
ТЕМА: РИТОРИКА ЯК НАУКА І МИСТЕЦТВО
доброго дня, діти!
Риторика (красномовність), або ораторське мистецтво – це наука про способи переконання і ефективні форми впливу на аудиторію з врахуванням її особливостей. Вона виникла в стародавній Греції. Як і епос, драма, музика, скульптура й архітектура, вона вважалася мистецтвом, творчістю, її величали "царицею всіх мистецтв".
Риторика як мистецтво передбачає вміння добре говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок риторики з такими розділами науки про мову, як стилістика, орфоепія, синтаксис та інші.
Окрім того, ораторське мистецтво — це й уміння говорити красиво, прикрашати свою мову. Цю особливість мистецтва слова відображає одна з його назв — «красномовство». Але навіть досконало володіючи мовою, оратор перш за все повинен мати що сказати, вміти добирати інформацію. Недаремно риторика на ранніх етапах свого розвитку поєднувалася з філософією, тобто слово не відділялося від думки.
У стародавній Греції риторика була вагомою складовою частиною суспільного життя. В Гомерових творах справжнім героєм вважався той, хто не тільки виявляв доблесть, а й умів гарно говорити. Війську Агамемнона, що завоювало Трою, дуже допомагав своїми промовами старий Нестор, хоч він уже й не міг безпосередньо брати участі в битві.
Риторика - комплексна наука, тобто її місце - на стику, пересіченні, причому багаторівневому) ряду наук (етики, філософії, логіки, еристики, психології, лінгвістики, сценічної майстерності). Інакше кажучи, риторика начебто вбирає в себе з інших наук такі змістовні компоненти, які в системі визначають риторику як науку про закони ефективної мисленнєво-мовленнєвої переконуючої діяльності. Причому кожний компонент, пересікаючись та взаємодіючи з іншими, наповнюється якісно новим, перетвореним змістом, ніж це було у складі тієї чи іншої науки. Таким чином, риторика - це не просто сума різних змістовних компонентів, а наука, яка органічно інтегрує в собі необхідні знання.
Риторика в системі культури
Риторика є класичною гуманітарною наукою, наукою про ораторське мистецтво. З давніх часів, з моменту свого виникнення вона була присвячена проблемам ефективного усного переконливого слова в ситуації публічної комунікації. У різні часи в різних народів оратор завжди був достойною особою суспільства, користувався повагою за вміння володіти словом, мудрістю, красою та етичністю думки. Оратора вважали наставником молоді, учителем, котрий уміє говорити просто, мудро, велично, доступно виражати добрі та справедливі думки.
Риторика була частиною освіти. Вона розвивалася на стику філософії та словесності, а також деяких суміжних наук - логіки, етики, естетики, лінгвістики.
Риторика цінна тим, що вона розвиває в людині систему якостей: культуру мислення (глибину, ерудицію, швидкість мислення), культуру мови (правильність, виразність, ясність, точність), культуру поведінки (ввічливість, тактовність, коректність), культуру спілкування (увага до співрозмовника, уміння слухати та чути, відповідати за свої слова) (С.Коваленко).
Дайте відповіді на запитання
1.Що таке риторика?Кого ми називаємо оратором? Оратор (від лат. orare — говорити) вказує:1)на особу, що виголошує промову, виступає з промовою на зборах;2)красномовну людину, яка володіє даром майстерності слова
2.Якими якостями має володіти оратор?
3.Чи народжується людина оратором? Відповідь обґрунтувати.
4.Чому вважають, що саме мова є основним засобом спілкування?
Завдання 1. Встановіть на відповідність.
Поєднати частини крилатих висловів античних мудреців.
Ораторами стають, |
життя для блага суспільства і правдивість (Піфагор). |
Дві речі роблять людину богоподібною: |
не тільки сказати, що треба, а й не сказати, що не треба (Цицерон). |
Платон – мій друг, |
без діла нікчемне й пусте (Демосфен). |
Найбільше достоїнство оратора - |
та істина дорожча (Аристотель). |
Будь яке слово |
проста (Платон). |
Мова істини |
поетами народжуються (Цицерон). |
Завдання 2.
Прочитати текст мовчки. Визначити його основну думку. Чи замислювалися ви коли-небудь над іміджем власним і іміджем того, хто доносить до вас якусь інформацію? Поміркуйте над своїми спогадами.
Зовнішність є вагомим чинником успіху того, хто виступає. І тут важливо володіти собою, уміти «створювати імідж», певний образ. Недарма існує спеціальна професія - іміджмейкер, тобто людина, що допомагає створити імідж. Зачіска, охайність рук та нігтів, макіяж, стан взуття та одягу - усе це уважно фіксується і впливає на сприйняття ваших слів.
Не кожен може похвалитися, що природа дала йому високий зріст, міцну статуру й грацію жестів. Але буває, що зовні непоказна людина, коли виступає, мов магніт, притягує увагу аудиторії. За кожним її жестом уважно стежать, підкоряючись ритмові її виступу.
Інколи промовець спирається на атрибути своєї професії, які забезпечують бажаний імідж автоматично. Так, у церковному красномовстві кафедра чи амвон, блискуче тло інтер'єру, пишні ризи вже забезпечують певну увагу слухачів.
Інша справа - світське красномовство. Тут, щоб привернути до себе увагу, оратор мусить вдаватися до певних прийомів. При цьому важливо дотримуватися міри. Не варто бути ексцентричним, не личить екстравагантно одягатися, так само, як і робити незвичайну зачіску, вдаватися до особливих жестів тощо.
Вираз обличчя, хода, якою ви йдете до місця виступу, постава - випростана чи згорблена, ваша жестикуляція - створюють певне враження ще до того, як ви сказали перше слово. Симпатія чи антипатія до оратора формується саме в ці найперші хвилини.
У кожної людини є те, що називають чарівністю (або шармом, як кажуть французи). Та не кожен уміє її використовувати. Недосвідчений оратор інколи боїться аудиторії. Йому здається, що всі його сприймають критично, що його «бачать наскрізь». Але насправді кожен може змусити аудиторію слухати свій виступ. Треба тільки бути щирим і ставитися до людей з повагою. Навпаки, усяке хитрування, намагання «себе подати», якось підкреслено причепуритися можуть сприйматися як вияв комплексу неповноцінності (САбралювич).
Усно відтворити текст.
Записати кілька тез за прочитаним висловлюванням, розкриваючи поняття «імідж оратора».
Домашнє завдання
Завдання 1. Прочитайте речення, поясніть їх зміст. Оберіть один вислів як епіграф до подальшого вивчення риторики. Вмотивуйте свій вибір.
Риторика — цариця душ і княгиня мистецтв. (Ф. Прокопович)
Красномовство є мистецтво керувати розумом. (Платон)
Кінцева мета красномовства — переконувати людей. (Ф. Честерфілд)
Одних можна слухати, інших несила слухати, а третіх не можна не слухати. (Д. Меджі)
Завдання 2. Скласти міні-твір на одну з тем, розкриваючи основну думку висловлювання:
Усе ораторське мистецтво полягає в тому, щоб бути пристрасним (Г.Мірабо).
Форма, у яку одягнені думки оратора, збуджує увагу й захоплення натовпу (Ф.Честерфілд).
Оратор, достойний уваги, це той, хто користується словами для думки, а думкою для істини й доброчинності (Ф.Фенелон).