Тема уроку. Рід невідмінюваних іменників

Невідмінювані іменники мають лише значення роду і позбавлені морфологічних форм його вияву. Вони поділяються на родові групи за лексичним значенням.

Рід невідмінюваних іменників визначають так:

у назвах людей — відповідно до статі позначуваних іменником осіб -мадам, леді, фрау, Мері (ж. р.); месьє, кюре, Маріо (ч. р.)

назви тварин — чоловічого роду (але цеце — ж. р., кенгуру — і ч. р., і ж. р.) - балакучий какаду, сірий коала, вертлявий шимпанзе

у географічних назвах — за іменниками — родовими назвами- багатолюдне Токіо (місто — с. р.) зелена Кіліманджаро (гора — ж. р.)

у назвах газет, журналів, веб-сайтів — за загальною назвою (видом видання) - популярна «Юманіте» (газета — ж. р.) дискусійний «Еспресо» (телеканал — ч. р.) інтерактивний «Клео» (веб-сайт — ч. р.)

складноскорочені слова — за опорним словом, що входить до назви - авторитетна РЄ (Рада Європи — ж. р.) Громадське ТБ (Громадське телебачення — с. р.) 

Усі невідмінювані іменники — назви неістот належать до середнього роду: трамвайне депо, зручне метро, актуальне інтерв’ю, змістовне лібрето, цікаве меню (але — смачна салямі (ковбаса), свіжа боржомі (вода)).

Перегляньте відеоматеріали за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=xkTml02LVnk

завдання

353. Перепишіть, вибираючи з дужок слова в потрібній граматичній формі.

1. Тут співали мені дуби, степ (гойдав, гойдала) пшениці і вівса (Д. Луценко). 2. Лебедина зграя в (дальній, дальню) путь рушає (В. Паронова). 3. Дим над землею гіркий наче (тертий, терта) полин (Р. Коляда). 4. Парадною ходою під (барабанний, барабанну) дріб рушили вчорашні школярі до центральної площі міста (З журналу). 5. Оркестр грав (урочистий, урочисту) туш, а всі, стоячи, привітальними вигуками та бурхливою овацією зустрічали ювіляра (І. Тобілевич).

  • З’ясуйте рід паронімів ступінь (порівняльна величина) і степінь (математичний термін).

358. Запишіть іменники в три колонки за граматичним родом.

 Шансоньє, адажіо, рефері, тореро, гризлі, поні, імпресаріо, ему, ківі, фламінго, інтермецо, бароко, амплуа, портьє.

  • З’ясуйте лексичне значення невідомих слів за словником. Яке зі слів має омонім? 
  • Позначте у словах орфограми.
  • Поясніть написання слів правилами.  Серед записаних слів визначте: мистецькі терміни, найменування людей за родом діяльності, назви екзотичних тварин.