Опубліковано: 2020-03-30
Подовження теми .Поділ тексту на частини.
Нагадую,що текст – група речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою. Тема – це те, про що розповідається в тексті.Основна думка – головне, про що хотів сказати автор.
В тексті всі речення пов`язані за змістом, кожне наступне речення збагачує попереднє, допомагає нам краще зрозуміти те, про що розповідає автор.
Речення в тексті розташовані у такій послідовності, як це необхідно для розкриття теми. Важливий у кожному тексті заголовок, адже перед початком читання тексту ми знайомимося спочатку із заголовком. Заголовок тексту виражає його тему або основну думку.
Кожен текст можна умовно поділити на частини
Частина однієї загальної теми називається мікротемою (підтемою). Мікротема складається із декількох речень.
Частина тексту, об’єднана мікротемою, називається абзацом.
Нам дан текст про водяного птаха
Чомга – водяний птах. Увесь час на воді проводить. Навіть гніздо у неї плавуче. Знайде чомга купу старого торішнього очерету, наносить туди м`яких корінчиків, пір`ячка й улаштує гніздо. У такому гнізді і пташенят виводить. Вони, як тільки вилупляться, відразу ж плавати можуть.
Цілий день чомга з пташенятами по озеру плаває. А як малеча натомиться, залізе до матері на спину й сидить. Плаває чомга по озеру й пташенят на собі возить.
https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02KqSnfgDVNGYCLjf3zOgVpegii2w:1584574603796&q=%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BD%D0%BA%D0%B8+%D1%87%D0%BE%D0%BC%D0%B3%D0%B0&tbm=isch&source=univ&sa=X&v
Давайте уважно розглянемо птаха. Де він плаває, живе.
Ми з вами розглянули малюнки , прочитали текс. Про що говориться в цьому тексті. Про кого їде розповідь , Який заголовок ми можемо придумати.
1. Чомга.
2. Водяний птах.
Давайте згадаємо, як поділити текст на абзаци.
Чомга – водяний птах. Увесь час на воді проводить. Навіть гніздо у неї плавуче. Знайде чомга купу старого торішнього очерету, наносить туди м`яких корінчиків, пір`ячка й улаштує гніздо. У такому гнізді і пташенят виводить. Вони, як тільки вилупляться, відразу ж плавати можуть.
Цілий день чомга з пташенятами по озеру плаває. А як малеча натомиться, залізе до матері на спину й сидить. Плаває чомга по озеру й пташенят на собі возить.
Спишить текст
В першому абзаці розповідається про чомгу і про те, як вона доглядає за пташенятами і влаштовує своє гніздо, а в другому – як вона плаває зі своїми пташенятами по озеру. В кожному з цих абзаців можемо прослідкувати мікротему.
До кожного з таких абзаців можна добрати заголовок, а із цих заголовків – скласти план.
Чітко сформульовані, пронумеровані й належним чином записані мікротеми тексту становлять його план.План може складатися із розповідних, питальних, спонукальних речень.
Прочитай текст.
Знайде лисиця собі місце в лісі найглухіше. Вириє вона там глибоку нору з проходами під землею, із запасними виходами. У норі в неї народяться лисенята, сліпі, безпомічні, подібні до цуценят. Вивернеться лисиця на бік, а лисенята підповзуть до неї і почнуть молоко ссати.
Наїдяться й заснуть. Поки лисенята сплять, мати йде на полювання. А коли вони підростуть, лисиця їм живу здобич носити почне.Принесе мишку, пустить і дивиться, як її діти до полювання привчаються.
Слова вона, в неї, її вжито в тексті замість слів лисиця та лисенята, щоб не повторювати його в сусідніх реченнях. Крім того, ці слова допомагають пов`язувати між собою речення.
https://www.youtube.com/watch?v=flBQ04CVSZQ
Уважно прочитай текст. Подивись відио.
Який заголовок можно дати цьому тексту.
Лисиця.
Списати текст.
Уважно прочитайте текст. Давайте доберемо заголовок до тексту. Поділемо текст на три частини: зачин, основна частина, кінцівка.
Були собі три метелики: один білий, другий червоний, а третій жовтий. Вони літали весело цілий день у садку. В сонячному світлі, перелітаючи з квітки на квітку, метелики ласували солодким і смачним пилком і летіли далі.Та час летів дуже швидко. Вони так загралися, що й не помітили, як сонечко сховалося і почав накрапати дощ…Метеликі сховались під грибком.Дощ закінчився. Метелики дуже зраділи сонечку.
https://www.youtube.com/watch?v=q6r1Ryt_2zU
Метеликі.
1.Були собі три метелики: один білий, другий червоний, а третій жовтий. Вони літали весело цілий день у садку. В сонячному світлі, перелітаючи з квітки на квітку, метелики ласували солодким і смачним пилком і летіли далі.
2. Та час летів дуже швидко. Вони так загралися, що й не помітили, як сонечко сховалося і почав накрапати дощ…Метеликі сховались під грибком.
3. Дощ закінчився. Метелики дуже зраділи сонечку.
Спишіть текст.
Домашне завдання:
Уважно роздивись відио:
https://www.youtube.com/watch?v=RmErh04ndGs
https://www.youtube.com/watch?v=HhHoSIxduRg
Про що розповідається в наступному тексті.
Склади план до наступного тексту та добери до нього заголовок.
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути у річку чи озеро сміття, каміння. Не випадково вода виступає неодмінним учасником багатьох свят. Не забудьмо при цьому і кроплення святою водою, Водохрещення і свято Івана Купала…При цьому шептали, промовляли: «Ішла баба із-за моря, несла цілий віз здоров`я, тому і цьому – шматочок, а тобі – увесь візочок».
Вода, вважалося, має велику цілющу силу: вона миє, очищає. Тому з лікувальною метою збирали росу, а воду брали у річці. І неодмінно до схід сонця – що до цього з неї ніхто не черпав.
Відерце опускали поволі у річку і тримали проти течії. З колодязя брали рано-вранці, стоячи спиною до заходу, обличчям на схід сонця. Додому йшли спроквола, не поспішаючи – не озираючись!
Беручи воду, промовляли : «Здрастуй, водо жива, земле родюча, колодязю батьківський! Благослови води набрати для зцілення людей наших, трударів і мучеників, Дай води од лихої біди!» Коли вмивали дитину, промовляли: «Мати моя, водо моя! Мати-водице, мати-водичко, умий доні личко!»
Ворожки-знахарки пришіптували біля хворого: «Водичко-водичко, омивай і зціляй. Як ти чиста і свята, моя ясна дитина, в святій воді омочена. Водичко, о водо, з первовіку ти чиста!»(«Дванадцять міс
Запитання до теми:
1.Що таке текст?
2.Що таке тема тексту?
3.Що таке абзац тексту?
4.Як треба складати план до тексту?
5.Із яких речень може складатися план?