Опубліковано: 2020-04-17
Літературне читання
Тема: Маруся Чурай. Історичний роман у віршах (Уривки).
Робота з підручником. с.199. Прочитати уважно і виразно роман та відповісти на питання:
1. Чому судили Марусю Чурай?
2. Чи була дівчини винною у смерті Гриця? Чому її кохання було трагічним?
3. Як трималася Маруся на суді?
Домашнє завдання: Прослухати історичний роман Маруся Чурай на відео:
https://www.youtube.com/watch?v=vXG9Y5ThM6I
Математика
Тема: Усне і письмове додавання і віднімання десяткових дробів.
Математичний диктант.
- 1. Знайти різницю чисел: 947 і 547.
2. Знайти добуток чисел: 17 і 4.
3. Знайти частку чисел: 96 і 12.
4. Число 48 збільшити в 2 рази.
5. Перетворити: 48т 4 кг=… кг
6. Перетворити: 67 км 42 м =… м
7. Число 600 зменшити на 16.
8. Перший множник 26, другий множник 4. Знайти добуток.
9. У скільки разів 96 більше від 16?
10. Зменшуване 74, від’ємник 37. Знайти різницю.
11. Перший доданок 36, другий доданок 49. Знайти суму.
12. На скільки 80 більше від 52?
- (Відповіді: 400, 68, 8, 96,48 004 кг, 67 042 м, 584, 104, 6, 37, 85,28.)
- Робота з підручником. с 129 № 791
Домашнє завдання: с. 129 № 795 (обчислити суму, а потім різницю)
Українська мова
Тема: Культура мовлення. Читання. Читання мовчки (розуміння, запам’ятовування) текстів.
Деметра і Персефона
З давніх-давен шанували смертні люди Деметру — богиню родючості, сестру всемогутнього Зевса. Це вона навчила людей обробляти землю, користатися її дарами, вона щедро давала людям достаток і мир. Як і інші безсмертні, Деметра жила на захмарнім Олімпі, але більше любила ходити по землі. Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків, встигала вона скрізь, пильнуючи, чи добре вродило у полі, чи гарно ліс зеленіє і чи соковита трава на пасовиськах.
Деметра часто брала із собою юну дочку Персефону, чи, як звала її змалечку, Кору. Дівчина гралася на зелених луках та милувалася квітами і сама була наче пуп’янок, що от-от пишно розквітне.
Якось прибули вони обидві на острів Трінакрію, де височіє гора Етна і час від часу палахкотить вогнем: адже під тим островом лежить стоголове чудовисько Тіфон, що насмілилось було змагатись із самим Зевсом, а тепер, тяжко покаране Громовержцем, змій силується вирватися з-під кам’яного, полону. Тоді стугонить вся земля і з Етни летить угору каміння, а полум’я з Тіфонових пащ сягає високого неба. Земля стогне, двигтить, здається, ще трохи — й розколеться навпіл.
Той жахливий гуркіт і стугін якось докотився далекою луною аж до підземного царства тіней, де завжди панує мертва тиша. Занепокоївся володар того царства, похмурий Аїд. Став він у свою золоту колісницю і погнав чорних коней нагору, хоч як не терпів яскравого сонця.
Швидко об’їздив Аїд гори й долини, придивляючись, чи не розкололася де земля, чи не проникло ясне денне сяйво в його мертве царство.
Побачила його згори богиня кохання Афродіта і лукаво всміхнулася.
— Мій синку,— мовила вона до Ерота, що, згорнувши золоті крильцята, тулився їй до ніг.— Усі смертні і навіть безсмертні підвладні мені, богині кохання, але вічні боги почали про це забувати і вже не так, як колись, шанують нас із тобою. А ми доведемо свою владу — ти ж, хлопчику любий, моя оборона і поміч. Бачиш он страшного Аїда на чорних конях? Ну ж бо поціль своєю гострою стрілою йому в саме серце. Хай і він відчує могутню владу кохання.
Весело засміявся бешкетник Ерот з такої витівки матері-красуні, вибрав із свого сагайдака найгострішу стрілу і малими руками, наче граючись, натяг тятиву та й стрелив.
А похмурий Аїд і не зауважив, як щось його ніби вжалило в серце. Він задивився на дівчину, майже дитину, що рвала в лузі квіти і сама була наче квітка. Ще дужче защеміло Аїдові серце, і тоді він уперше відчув, що є на світі кохання.
Юна Кора гралася зі своїми подругами, безжурними німфами, й опинилася далеко від матері. Веселі німфи повели її в Нісейську долину, де завжди панує весна. Там, серед гаю, сяяло чисте плесо глибокого озера, де попід берегом тихо плавали білі лебеді, ховаючись у затінку дерев, що зеленим вінком стали довкола.
А далі ясніла поляна, всіяна барвистими квітами. Дівчата побігли туди, стали гратись і плести вінки. Кора нарвала квітів уже повний кошик і тепер клала їх просто собі в пелену.
Німфи вже посплітали вінки і полягали спочити, а Персефона ніяк не могла натішитись, бо що далі бігла, то яскравіші ставали квіти. Зненацька далеко попереду запломеніла якась незнана квітка. Велика китиця ясно-червоних суцвіть вабила зір, блискуче листя сяяло проти сонця і ледь-ледь тремтіло. У захваті схилилася юна Кора над вогнистою квіткою, що пахла солодко й дивно. Довго милувалася нею дівчина і вже хотіла зірвати, але цупке стебло не ламалося. Тоді Кора вирвала квітку з корінням.
Ту ж мить щось загуло під ногами, земля розступилась і знизу вискочив четверик чорних, мов ніч, коней. Вони мчали золоту колісницю, а на ній стояв убраний у чорне сам Аїд, володар підземного царства.
Дужими руками схопив Аїд Персефону, і розсипалися всі її квіти. Дівчина відчайдушно пручалася, та похмурий бог силоміць посадив її в золоту колісницю, тоді вйокнув на коні й змахнув багряно-чорним батогом. ( За М.Ратушним, 510 сл.)
Тести
1. Деметра навчила людей
а) любити землю;
б) обробляти землю;
в) поливати землю;
г) засівати землю.
2. Деметра жила
а) на небі;
б) високо в горах;
в) на захмаренім Олімпі;
г) серед маків.
3. Де любила ходити Деметра?
а) по землі;
б) по полю;
в) по луках;
г) по пасовиську.
4. Заголовок твору виражає
а) тему;
б) головну думку;
в) проблематику;
г) тему й основну думку.
5. У реченні Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків… вжито такий художній засіб
а) порівняння;
б) епітет;
в) уособлення;
г) персоніфікацію.
6. До якого типу мовлення належить цей текст?
а) роздум;
б) опис;
в) розповідь;
г) розповідь з елементами опису.
7. Володар підземного царства Аїд занепокоївся через
а) приїзд Зевса;
б) пожежу на острові;
в) танці на луках;
г) жахливий гуркіт і стугін землі.
8. Афродіта була матір’ю
а) Ті фона;
б) Громовержця;
в) Ерота;
г) Аїда.
9.Колісниця в Аїда була
а) чорна;
б) зелена;
в) синя;
г) золота.
10. Не терпів Аїд
а) мертвої тиші;
б) яскравого сонця;
в) зелених луків;
г) похмурих людей.
11. Юна Кора була дочкою
а) Афродіти;
б) Зевса;
в) Деметри;
г) Ті фона.
12. Аїд уперше відчув що
а) є на світі кохання;
б) світ прекрасний;
в) юна Кора найкраща;
г) Ніссейська долина небезпечна.
Домашнє завдання: Преказати текст.
Фізика та хімія у побуті
Тема: Види передач. Пасова передача.
Технологічні та інші види машин приводяться до руху від різного виду двигунів: електричних, теплових, гідравлічних, пневматичних тощо. Найбільш розповсюдженими є електродвигуни.
Механічна енергія двигуна є енергією обертального вала двигуна. Безпосередній зв'язок вала двигуна з робочим органом машини можливий лише в небагатьох випадках (вентилятор, насос тощо). В основному ж між валом двигуна та робочим органом машини використовується допоміжний пристрій, який називається передачею.
Таким чином, під передачею слід розуміти пристрій, метою якого є передача енергії від двигуна до механізмів (робочих органів) машини.
Пасові передачі переважно використовують для передавання потужностей у діапазоні 0,2…50 кВт. Зустрічаються також передачі для потужностей 500 і навіть 1500 кВт, проте застосування їх має унікальний характер.
Останнім часом пасові передачі застосовують досить широко, їх використовують у приводах електрогенераторів та різних металообробних верстатів, у робочих механізмах текстильної та паперової промисловості, у приводах вентиляційних систем, сільськогосподарських машинах та різних приладах, наприклад магнітофонах.
Робота з підручником. с. 101 параграф 41.
У підручнику помилка. Це не мал.121, а мал.122
Домашнє завдання: с. 101 параграф 41. Опрацювати матеріал та питання.