Літературне читання

Тема: Маруся Чурай. Історичний роман у віршах (Уривки).

Робота з підручником. с.199. Прочитати уважно і виразно роман та відповісти на питання:

1. Чому судили Марусю Чурай?

2. Чи була дівчини винною у смерті Гриця? Чому її кохання було трагічним?

3. Як трималася Маруся на суді?

Домашнє завдання: Прослухати історичний роман Маруся Чурай на відео:

https://www.youtube.com/watch?v=vXG9Y5ThM6I


Математика

Тема: Усне і письмове додавання і віднімання десяткових дробів.

Математичний диктант.

  • 1. Знайти різницю чисел: 947 і 547.

2. Знайти добуток чисел: 17 і 4.

3. Знайти частку чисел: 96 і 12.

4. Число 48 збільшити в 2 рази.

5. Перетворити: 48т 4 кг=… кг

6. Перетворити: 67 км 42 м =… м

7. Число 600 зменшити на 16.

8. Перший множник 26, другий множник 4. Знайти добуток.

9. У скільки разів 96 більше від 16?

10. Зменшуване 74, від’ємник 37. Знайти різницю.

11. Перший доданок  36, другий доданок 49. Знайти суму.

12. На скільки 80 більше від 52?

  • (Відповіді: 400, 68, 8, 96,48 004 кг, 67 042 м, 584, 104, 6, 37, 85,28.) 
  • Робота з підручником. с 129 № 791

Домашнє завдання: с. 129 № 795 (обчислити суму, а потім різницю)


Українська мова

Тема: Культура мовлення. Читання. Читання мовчки (розуміння, запам’ятовування) текстів.

Деметра і Персефона

З давніх-давен шанували смертні люди Деметру — богиню родючості, сестру всемогутнього Зевса. Це вона навчила людей обробляти землю, користатися її дарами, вона щедро давала людям достаток і мир. Як і інші безсмертні, Деметра жила на захмарнім Олімпі, але більше любила ходити по землі. Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків, встигала вона скрізь, пильнуючи, чи добре вродило у полі, чи гарно ліс зеленіє і чи соковита трава на пасовиськах.

Деметра часто брала із собою юну дочку Персефону, чи, як звала її змалечку, Кору. Дівчина гралася на зелених луках та милувалася квітами і сама була наче пуп’янок, що от-от пишно розквітне.

Якось прибули вони обидві на острів Трінакрію, де височіє гора Етна і час від часу палахкотить вогнем: адже під тим островом лежить стоголове чудовисько Тіфон, що насмілилось було змагатись із самим Зевсом, а тепер, тяжко покаране Громовержцем, змій силується вирватися з-під кам’яного, полону. Тоді стугонить вся земля і з Етни летить угору каміння, а полум’я з Тіфонових пащ сягає високого неба. Земля стогне, двигтить, здається, ще трохи — й розколеться навпіл.

Той жахливий гуркіт і стугін якось докотився далекою луною аж до підземного царства тіней, де завжди панує мертва тиша. Занепокоївся володар того царства, похмурий Аїд. Став він у свою золоту колісницю і погнав чорних коней нагору, хоч як не терпів яскравого сонця.

Швидко об’їздив Аїд гори й долини, придивляючись, чи не розкололася де земля, чи не проникло ясне денне сяйво в його мертве царство.

Побачила його згори богиня кохання Афродіта і лукаво всміхнулася.

— Мій синку,— мовила вона до Ерота, що, згорнувши золоті крильцята, тулився їй до ніг.— Усі смертні і навіть безсмертні підвладні мені, богині кохання, але вічні боги почали про це забувати і вже не так, як колись, шанують нас із тобою. А ми доведемо свою владу — ти ж, хлопчику любий, моя оборона і поміч. Бачиш он страшного Аїда на чорних конях? Ну ж бо поціль своєю гострою стрілою йому в саме серце. Хай і він відчує могутню владу кохання.

Весело засміявся бешкетник Ерот з такої витівки матері-красуні, вибрав із свого сагайдака найгострішу стрілу і малими руками, наче граючись, натяг тятиву та й стрелив.

А похмурий Аїд і не зауважив, як щось його ніби вжалило в серце. Він задивився на дівчину, майже дитину, що рвала в лузі квіти і сама була наче квітка. Ще дужче защеміло Аїдові серце, і тоді він уперше відчув, що є на світі кохання.

Юна Кора гралася зі своїми подругами, безжурними німфами, й опинилася далеко від матері. Веселі німфи повели її в Нісейську долину, де завжди панує весна. Там, серед гаю, сяяло чисте плесо глибокого озера, де попід берегом тихо плавали білі лебеді, ховаючись у затінку дерев, що зеленим вінком стали довкола.

А далі ясніла поляна, всіяна барвистими квітами. Дівчата побігли туди, стали гратись і плести вінки. Кора нарвала квітів уже повний кошик і тепер клала їх просто собі в пелену.

Німфи вже посплітали вінки і полягали спочити, а Персефона ніяк не могла натішитись, бо що далі бігла, то яскравіші ставали квіти. Зненацька далеко попереду запломеніла якась незнана квітка. Велика китиця ясно-червоних суцвіть вабила зір, блискуче листя сяяло проти сонця і ледь-ледь тремтіло. У захваті схилилася юна Кора над вогнистою квіткою, що пахла солодко й дивно. Довго милувалася нею дівчина і вже хотіла зірвати, але цупке стебло не ламалося. Тоді Кора вирвала квітку з корінням.

Ту ж мить щось загуло під ногами, земля розступилась і знизу вискочив четверик чорних, мов ніч, коней. Вони мчали золоту колісницю, а на ній стояв убраний у чорне сам Аїд, володар підземного царства.

Дужими руками схопив Аїд Персефону, і розсипалися всі її квіти. Дівчина відчайдушно пручалася, та похмурий бог силоміць посадив її в золоту колісницю, тоді вйокнув на коні й змахнув багряно-чорним батогом. ( За М.Ратушним, 510 сл.)

Тести

1. Деметра навчила людей

а) любити землю;

б) обробляти землю;

в) поливати землю;

г) засівати землю.

2. Деметра жила

а) на небі;

б) високо в горах;

в) на захмаренім Олімпі;

г) серед маків.

3. Де любила ходити Деметра?

а) по землі;

б) по полю;

в) по луках;

г) по пасовиську.

4. Заголовок твору виражає

а) тему;

б) головну думку;

в) проблематику;

г) тему й основну думку.

5. У реченні Висока, ясночола, у вінку із золотого колосся й червоних маків… вжито такий художній засіб

а) порівняння;

б) епітет;

в) уособлення;

г) персоніфікацію.

6. До якого типу мовлення належить цей текст?

а) роздум;

б) опис;

в) розповідь;

г) розповідь з елементами опису.

7. Володар підземного царства Аїд занепокоївся через

а) приїзд Зевса;

б) пожежу на острові;

в) танці на луках;

г) жахливий гуркіт і стугін землі.

8. Афродіта була матір’ю

а) Ті фона;

б) Громовержця;

в) Ерота;

г) Аїда.

9.Колісниця в Аїда була

а) чорна;

б) зелена;

в) синя;

г) золота.

10. Не терпів Аїд

а) мертвої тиші;

б) яскравого сонця;

в) зелених луків;

г) похмурих людей.

11. Юна Кора була дочкою

а) Афродіти;

б) Зевса;

в) Деметри;

г) Ті фона.

12. Аїд уперше відчув що

а) є на світі кохання;

б) світ прекрасний;

в) юна Кора найкраща;

г) Ніссейська долина небезпечна.

 

Домашнє завдання: Преказати текст.


Фізика та хімія у побуті

 Тема: Види передач. Пасова передача.

Технологічні та інші види машин приводяться до руху від різного виду двигунів: електричних, теплових, гідравлічних, пневматичних тощо. Найбільш розповсюдженими є електродвигуни.

Механічна енергія двигуна є енергією обертального вала двигуна. Безпосередній зв'язок вала двигуна з робочим органом ма­шини можливий лише в небагатьох випадках (вентилятор, насос тощо). В основному ж між валом двигуна та робочим органом машини вико­ристовується допоміжний пристрій, який називається передачею.

Таким чином, під передачею слід розуміти пристрій, метою якого є пе­редача енергії від двигуна до механізмів (робочих органів) машини.

Пасові передачі переважно використовують для передавання потужностей у діапазоні 0,2…50 кВт. Зустрічаються також передачі для потужностей 500 і навіть 1500 кВт, проте застосування їх має унікальний характер.

Останнім часом пасові передачі застосовують досить широко, їх використовують у приводах електрогенераторів та різних металообробних верстатів, у робочих механізмах текстильної та паперової промисловості, у приводах вентиляційних систем, сільськогосподарських машинах та різних приладах, наприклад магнітофонах.

Робота з підручником. с. 101 параграф 41. 

У підручнику помилка.  Це не мал.121, а мал.122

Домашнє завдання: с. 101 параграф 41. Опрацювати матеріал та питання.