Тема: поняття про професію.

Класифікація та види професій

ДОБРОГО ДНЯ, ДІТИ!

  • Уявіть собі, що не вийшли на роботу водії автобусів і тролейбусів. Що трапилося б?
  • А якщо не працює електрик?
  • Якщо вчителі не вийдуть на роботу?
  • Що буде, коли взимку перестануть працювати котельні?
  • А коли шахтарі перестануть видобувати вугілля?
  • Яка професія найважливіша?

Ознайомившись із матеріалами заняття, ви закріпитt знання про поняття «Професія», навчитесь розрізняти професію від спеціальності та спеціалізації, ознайомитесь із сучасними актуальними видами професій та їх класифікацією.

Що таке професія?

Це вид зайнятості, діяльності, який потребує відповідних знань, навичок, кваліфікації. Наприклад, професія інженера, вчителя, будівельника. Професії можна об’єднувати в різні категорії: економічні, технічні, педагогічні та ін..

 Що таке спеціальність?

Це досить близьке поняття до професії, однак, як повідомляє нам Вікіпедія – це комплекс набутих людиною знань і практичних навичок, що дає їй можливість займатися певним родом занять у якійсь галузі діяльності.

Це дещо вужче поняття, ніж професія. Наприклад, є професія лікаря, однак спеціальності: стоматологія, педіатрія та ін..

Серед дуже популярних наразі спеціальностей: комп’ютерна інженерія, інженерія програмного забезпечення або комп’ютерні науки та інформаційні технології, які часто узагальнюють під професію програміста.

 Що таке спеціалізація?

Запитуємо у Вікіпедії. Вона каже: це деталізація фаху, набуття особою здатностей виконувати окремі завдання та обов'язки, які мають особливості, в межах спеціальності тощо. Це додаткові спеціальні знання та навички у будь-якій сфері.

Знову для прикладу візьмемо спеціальність комп’ютерна інженерія, до якої входить спеціалізації: комп’ютерні системи та компоненти, системне програмування, спеціалізовані комп’ютерні системи. Або ще приклад: менеджмент, до якого входять спеціалізації: виробничий менеджмент, фінансовий менеджмент, управління персоналом.

  • Де і ким працюють твої батьки?
  • Чи знаєте ти, хто вони за професією?
  • Чи була ти на роботі у своїх батьків?
  • У чому важливість їхньої праці для нашої держави?
  • Чи  б хотіла ти обрати професію своїх батьків? Чому? Що для цього потрібно?
  • Ким хочеш бути, коли виростеш?

світ сучасних професій можна розділити на 5 основних типів:

  1. - "Людина - природа"
  2.  - "Людина - техніка"
  3.  - "Людина - знакова система"
  4.  - "Людина - художній образ"
  5.  - "людина - Людина"

Тип професії вказує на те, з чим людині доводиться мати справу в процесі своєї професійної діяльності, тобто на предмет праці. "Людина-людина" належать професії, пов'язані з медичним обслуговуванням (лікар, медсестра, санітарка); навчанням і вихованням (вихователь, няня, вчитель, викладач, тренер); побутовим обслуговуванням (продавець, провідник, офіціант); правовим захистом (юрист, слідчий, дільничний інспектор). Професії цього типу висувають високі вимоги до таких якостей працівника як уміння встановлювати і підтримувати ділові контакти, розуміти стан людей, впливати на інших, проявляти витримку, спокій і доброзичливість, мовленнєві здібності.

"Людина-техніка" включає в себе професії, пов'язані зі створенням, монтажем, складанням і налагодженням технічних пристроїв (муляр, монтажник, зварювальник, інженер-конструктор); експлуатацією технічних засобів (водій, кочегар, кранівник, токар, швачка-мотористка); ремонтом техніки (слюсар-ремонтник, механік, електромонтер з ремонту обладнання). Цей тип професій вимагає від працівника високого рівня розвитку наочно-образного мислення, просторових уявлень, технічної обізнаності та кмітливості, хороших рухових навичок, спритності.

"Людина-знакова система" об'єднує професії, пов'язані з текстами (коректор, друкарка, перекладач, бібліотекар), з цифрами, формулами та таблицями (програміст, економіст, бухгалтер, касир), з кресленнями, картами, схемами (штурман, кресляр), зі звуковими сигналами (радист, телефоніст). Професії цього типу вимагають від людини здатності до відстороненого мислення, оперування числами, тривалого і стійкого зосередження уваги, посидючості.

"Людина-художній образ" можна віднести професії, пов'язані зі створенням, проектуванням, моделюванням художніх творів (художник, журналіст, модельєр, композитор); з відтворенням, виготовленням різних виробів за ескізом, зразком (ювелір, актор, закрійник, реставратор, столяр-червонодеревець, квітникар-декоратор). Від людини в професії цього типу потрібно розвинений художній смак, висока естетична чутливість, багате і яскраве уяву.

"Людина-природа" можна віднести професії, пов'язані з вивченням живої і неживої природи (мікробіолог, агрохімік, геолог); з доглядом за рослинами і тваринами (лісівник, овочівник, зоотехнік); з профілактикою та лікуванням захворювань рослин і тварин (ветеринар). Цей тип професій передбачає наявність у людини гарною спостережливості, здатності орієнтуватися в умовах непередбачуваності та відстроченості результатів, змінювати мету залежно від умов, витривалості й терплячості до нестачі комфорту.

Ознайомтесь із українським класифікатором професій за посиланням:

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10

ознайомтесь із буклетами проекту «Професійна карта» за посиланням:

http://careerhub.in.ua/karierni-poradi/biblioteka/

ознайомтесь із платформами, на який розміщають вакансії, проаналізуйте, які професії є найбільш популярними на українському ринку праці:

rabota.ua

work.ua

HeadHunter

Лірична хвилинка

Муляр - будує житла,
Сукні - робота кравця.
Але ж кравця працювати
Ніде без теплого притулку.
Каменяр був би роздягненим,
Якщо б умілі руки
Вчасно не змайстрували
Фартух, і куртку, і штани.
Пекар шевця до терміну
Зшити чоботи доручає.
Ну а чоботар без хліба
Багато ль пошиє, натачает?
Стало бути, так і виходить -
Все, що ми робимо, потрібно.
Значить, давайте працювати
Чесно, щиро й дружно