Опубліковано: 2020-04-05
Тема: Віртуальне спілкування т
а його різновиди
ДОБРОГО ДНЯ, ДІТИ!
Спілкування, мова, є тим, що колись об’єднало людей задля того, щоб вижити, створило єдиний цілісний організм, що ми називаємо його суспільством.
Де можлива комунікація?
Комунікація можлива лише у світі, що діє за певними правилами, правилами, які, відповідно, створюють певну систему комунікації.
Як можлива комунікація? Способи передачі інформації на сьогоднішній момент є надзвичайно різними: за допомогою письма, усна комунікація, комунікація за допомогою технологій та багато-багато інших.
Коли можлива комунікація, чи може краще запитати коли вона не можлива? Головною умовою будь-якої комунікації, на нашу думку, є розуміння. Слідуючи цій логіці, відповідь на спірне питання про можливість комунікації між людиною та твариною є негативною. Така комунікація не відповідає двом поставленим критеріям, а саме «де» і «коли».
Поняття про мережеве спілкування
'Мережеве' спілкування (англ. Computer-mediated communication , інтерактивне спілкування) — це особлива форма комунікації, в процесі якої відбувається взаємодія людей один з одним в мережі Інтернет, та здійснюється шляхом обміну знаковими, та/або мультимедійними повідомленнями.
Загальна характеристика інтернет-комунікації
Під Інтернет-комунікацією розуміється особлива форма комунікації, мережева взаємодія людей один з одним, а комп’ютерно-опосередкована комунікація описує взаємодію людей за допомогою комп’ютера, що об’єднані в мережу. Відповідно до каналу передачі і сприйняття інформації комп’ютерна комунікація поділяється на актуальну (спілкування з реальними людьми) та віртуальність (спілкування з уявними співрозмовниками).
Для функціонування повноцінного інтерактивного спілкування необхідні наступні компоненти:
- Сервер – програма, яка приймає повідомлення від клієнта, обробляє інформацію в ньому і відправляє їх за потрібною адресою. Працює на віддаленому комп’ютері в мережі.
- Клієнт – програма, яка відправляє повідомлення на сервер для інших абонентів та приймає повідомлення від них. Працює на локальному комп’ютері кожного співбесідника.
- Мережа – середовище, в якому передаються повідомлення. Це може бути Інтернет або локальна мережа на основі протоколу TCP/IP.
Форми спілкування в Інтернеті:
- Телеконференція.
- Чат.
- Веб-пейджери (наприклад, ICQ, Instant Messager).
- Листування електронною поштою (e-mail).
Найбільш інтерактивними осередками спілкування вважаються чати і ICQ, найменш інтерактивними - електронна пошта і телеконференції. У телеконференції і обмін повідомлень електронною поштою відбувається в режимі off-line, на відміну від чатів і ICQ, де люди спілкуються on-line.
Говорячи про Інтернет комунікацію, слід визначити поняття Інтернет-жанру та Інтренет-дискурсу.
Інтернет-жанр – сталий тип тексту, що характеризується єдністю мети та форми та відображає типову ситуацію комунікації в мережі Інтернет.
Інтернет-дискурс являє собою когнітивно-комунікативний простір мережі Інтернет , в якому комунікативна взаємодія здійснюється вербальними засобами електронного каналу передачі даних та гіпертекстуального механізму. Ознаки Інтернет-дискурсу: електронний сигнал як канал спілкування; віртуальність; дистантність в просторі та часі; опосередкованість (здійснюється за допомогою технічного засобу); наявність гіпертексту; передача емоцій, відчуттів за допомогою «смайлів»; комбінація різних типів дискурсу; специфічна етика.
класифіякація
Класифікація ситуацій використання Інтернету (broad internet-using situations), класифікація жанрів, запропонована Девідом Крісталом:
- електронна пошта;
- синхронні й асинхронні чати;
- віртуальні світи;
- ВЕБ-тексти, до яких належать електронні тексти з гіпер- та лінійною структурою.
Крім цього, можна виділити й інші підходи до визначення жанрів Інтернет-дискурсу: жанри комп'ютерних новин, до яких відносяться сайти новин та окремі PR-сайти, та жанри загально-інформаційні:
спеціальні інформаційні та науково-пізнавальні жанри;
художньо-літературні жанри;
жанри, які служать для оформлення неспеціального та непрофесійного спілкування, до них можна віднести віртуальні щоденники, мережеві ігри, електронну пошту, чати тощо;
комерційні жанри, до яких можна віднести корпоративні сайти, банери, рекламні оголошення тощо);
ділові та комерційні жанри(дошки рекламних оголошень, корпоративні сайти, банери тощо).
Характеристики
- Наявність електронного каналу передачі. Головна умова існування моделі комунікації - канал передачі. Саме він надає комунікантам засоби для створення та сприйняття інформації. В мережевій комунікації використовується штучний канал передачі, де з одного боку знаходиться комп'ютер, а з іншого - сучасні технології зв'язку.
- Опосередкованість. Дана характеристика комп'ютерного дискурсу випливає з самого терміна «комп'ютерно-опосередкована комунікація», оскільки спілкування між учасниками відбувається за допомогою технічних, електронних засобів зв'язку.
- Дистанційність. Віддаленість учасників комп'ютерної комунікації один від одного і, як правило, відсутність безпосереднього візуального контакту між ними.
- Гіпертекстуальність. Відображає особливість композиції мережевого тексту (нелінійність побудови), коли текст являє собою окремі блоки, а порядок їх сприйняття залежить від самого користувача.
- Віртуальність. Знаковий, символічний характер комп'ютерно-опосередкованої взаємодії.
- Анонімність. Учасники комп'ютерної комунікації спілкуються в режимі реального часу, але вони практично нічого не знають один про одного, окрім псевдоніма і тієї інформації, яку учасник повідомляє сам про себе.
- Креолізованість. В мережевих текстах крім лінгвістичних також використовуються й паралінгвістичні засоби, такі як зображення, фотографії, а також активно використовуються різні шрифти, кольори, графічні символи тощо.
- Емоційність. За браком віузального контакту, передача емоцій та почуттів відбувається за допомогою «смайлів» та інших невербальних засобів комунікації.
- Типова неоднорідність. Основне розмежування типів дискурсів базується на протиставленні письмового та усного дискурсу. Подібно до них, комп'ютерний дискурс може бути персональним або особистісно-орієнтованим (листування електронною поштою, спілкування в чатах) та інституційним або статусно-орієнтованим (спілкування на конференціях, участь у форумах, рекламно-інформаційні дошки оголошень).
- Жанрова неоднорідність. Загально-інформаційні жанри (новинні сайти), науково-освітні та спеціальні інформаційні жанри (електронні видання, наприклад, монографії, наукові статті, інтерактивні навчальні курси), художньо-літературні жанри, що містять оцифровані твори світової класики, а також літературні твори, які з самого початку створюються для публікації лише в глобальній мережі, так звана «мережература».
- Комп'ютерна етика та етикет. Учасники наділені певним комунікативним статусом, який виявляється, підтримується та обігрується в процесі комунікації через спеціальні прийоми та навички, що може бути визначеним як мережевий етикет. Мережева комунікація також контролюється правилами, які і називаються «Netiquette» або «мережевий» етикет.
Ознайомтесь із відеоматеріалами за посиланнями:
Як правильно спілкуватись в інтернеті:
https://www.youtube.com/watch?v=eFBTmXtclJ0&feature=share
цифровий етикет:
https://www.youtube.com/watch?v=oXOEc4MjnUg&feature=share
Важливі запитання
- Як ви вважаєте, мережеве спілкування – це добре?
- Як часто ви спілкуєтесь, використовуючи віртуальні повідомлення?
- Чи замінило віртуальне спілкування особисте? Чому?
Практичне завдання
Зареєструйтеся у додатку ZOOM та під’єднайтеся 06.04.2020 о 13:00 до спільної онлайн-конференції учнів 8-А класу. Код доступу конференції ви отримаєте в особистих SMS.
інструкція до ZOOM за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=e_YQ0y_o4Sk&feature=share