Тема уроку: Народна драма Фрідріха Шиллера “Вільгельм Телль”

ДОБРОГО ДНЯ, ДІТИ!

На минулому уроці ви розгянули життєвий і творчий шлях Фрідріха Шиллера.

Для актуалізації та закріплення отриманих знань дайте письмові відповіді на наступні запитання:

- Якою драмою Ф.Шиллер дебютував у літературі?
- Засновником якої драми вважають Шиллера?
- Скільки драм написав письменник? Які його драматичні твори ви знаєте?
- Що єднає п’єси Шиллера з творами античних драматургів?
- Що таке драма? Що характерно для драми як роду та жанру літератури?


Протягом усього творчого шляху драма залишалася улюбленим жанром Шиллера. Особливо плідним щодо драматургії було останнє десятиліття творчості, коли письменник створює трилогію “Валенштейн”, драми “Марія Стюарт”, “Орлеанська діва”, “Вільгельм Телль”. Остання незавершена драма називалася “Дмитро” (тема з російської історії).
Характерні особливості драм Шиллера:
- історична основа;
- в центрі уваги яскраві особистості, бунтівники;
- аналізуються поворотні етапи в історії народу.

Історія написання драми «Вільгельм Тель»

Сюжет твору Шиллеру підказав Гете, який наприкінці 1797 року мандрував Швейцарією і побував біля Фірвальдштетського озера. Чарівна природа, неповторні пейзажі та почуті легенди про Телля надихнули поета на вірші. Про все це Гете розповів Шиллеру, який зацікавився цим сюжетом. Навесні 1802 року він приступив до роботи, а 17 березня 1804 року у Веймарському театрі відбулася прем’єра п’єси про Телля.
У драмі “Вільгельм Телль” письменник розгортає тему боротьби швейцарських кантонів за свою незалежність проти австрійців у середні віки. Шиллер об’єднує дві сюжетні основи: історичний переказ про клятву представників трьох швейцарських кантонів біля озера Рютлі у 1307 році, де провідну роль відігравав селянин із Урі Вернер Штауффахер, і легенду про вправного стрільця Вільгельма Телля, що виникла у XVст.
Працюючи над драмою, письменник використовував багато історичних джерел. Він вивчав історію Швейцарії, опрацьовуючи різноманітні книги про цю країну. Його кабінет нагадував історичний музей Швейцарії, в якому були карти, краєвиди, збірки легенд і переказів.

Прослухати аудіо книгу можна на сайті за посиланням:

https://4read.org/483-shller-f-vlgelm-tell.html

Робота з текстом (дія І і ІІ)

- Де відбувається дія? Яким ви уявили пейзаж, змальований автором? Чого очікують рибалки?
- Від кого і чому тікає Баумгартен? Яку історію він розповідає рибалкам і про що їх просить?
- Чи знайшовся сміливець, що погодився у бурю переправити утікача на інший берег? Що можна сказати про цю людину?
- Як поводять себе рейтари, що переслідують Баумгартена? Зачитайте їх слова.
- Яка думка звучить в останніх словах першої яви (“Коли ж вітчизни прийде визволитель?”)
- Чи тільки селяни невдоволені австрійськими порядками? Про що розмовляють Штауффахер і Гертруда?
- Як ви думаєте, чому дружина закликає чоловіка повстати проти австрійців?
- Що будують майстри біля Альторфа? Чому над ними стоїть наглядач?
- Для чого на майдані встановлюють жердину з капелюхом? Як сприймають люди цю подію?
- Чому переховується Мельхталь? Що розповідає проо причини втечі з рідного села?
- Як живеться швейцарським дворянам? Охарактеризуйте барона Аттінгаузена і його племінника Руденца?
- Чому старий барон дорікає Руденцу? В чому бачить Аттінгаузен мету життя?
- Чи поділяє небіж патріотичні погляди старого дядька?
- Де зібралися на раду селяни? Що вирішують представники різних кантонів?
- Чому вони невдоволені своїм життям? Чому вирішують повстати?

Домашнє завдання

Працювати із текстом п’єси, виписати цитатний ланцюжок для характеристики Вільгельма Телля.